DP - Diagnoza zaburzeń rozwoju 2300-MS2-DP-DZR
Wprowadzenie w problematykę zajęc:
- rola zespołu specjalistów w procesie wielospecjalistycznej oceny zaburzeń rozwoju i zasady ich współpracy
- podstawy prawne pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- formy współpracy rodzic- terapeuta
- kompetencje diagnosty
Metody wykorzystywane w procesie diagnostycznym: wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, próby kliniczne.
Narzędzia diagnostyczne wykorzystywane przez pedagogów w procesie diagnostycznym:
- Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej M. Frostig,
- Profil Psychoedukacyjny,
- Profil osiągnięć ucznia J. Kielina
- Ocena osiągnięć ucznia J. Głodkowskiej
Wykorzystanie informacji z diagnozy w projektowaniu oddziaływań terapeutycznych. Konstruowanie programów terapeutycznych.
Wybrane metody pracy z dzieckiem:Ruch Rozwijający W. Sherborne, Integracja Sensoryczna, Stosowana Analiza Zachowania, treningi poznawcze, zabawy polisensoryczne.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student opisuje rolę psychologa, pedagoga, logopedy, rehabilitanta w diagnozie dziecka i planowaniu pracy terapeutycznej
Student definiuje pojęcie diagnozy, aspekty diagnozy oraz podejścia do diagnozy.
Student opisuje metody wykorzystywane w procesie diagnostycznym dziecka z zaburzeniami rozwoju
Student przedstawia omówione na zajęciach metody wspomagania rozwoju dziecka.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem. Obowiązkowe jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i wykonanie dwóch prac: diagnozy dziecka z zaburzeniami rozwojowymi wybranym narzędziem, skonstruowanie propozycji oddziaływań terapeutycznych na podstawie sporządzonej diagnozy.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., (1992) Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. WSiP, Warszawa
Cieszyńska J., Korendo M. (2007) Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków
Cytowska B., Winczura B. (red.) (2006) Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
Cytowska B., Winczura B. (red.) (2006) Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
Dołęga Z. (red.) (2005) Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
Piszczek M. (2006) Dziecko, którego rozwój emocjonalno-poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć. CMPPP, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: