MS2-Praktyka pedagogiczna w szkole 2300-MS2-ART-PR
1.Obserwacja lekcji ,plastyki i innych zajęć artystycznych pod względem : celów ,form ,metod pracy nauczyciela ,także zajęć pozalekcyjnych
2.Omówienie z nauczycielem : celów, form ,metod kształcenia stosowanych w obserwowanej lekcji
3.Obserwacja sposobów komunikowania się nauczyciela z uczniami w procesie kształcenia kultury estetycznej uczniów
4.Diagnoza stylu kierowania wychowawczego realizowanego w pracy nauczyciela z uczniami,
5.Zdobycie informacji na temat historii szkoły, jaj specyfiki programu wychowawczego ,programu profilaktyki społecznej
6.Zapoznanie się z dokumentacją przebiegu nauczania ,szkolną, rozkładem materiału ,podręcznikami, przewodnikami metodycznymi ,programem wychowawczym i programem profilaktyki
7.Przygotowanie dziennika praktyk- sprawozdania z realizacji powyższych zadań ,sprawozdania z obserwowanych lekcji i życia szkolnego
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
-potrafi omówić z nauczycielem obserwowaną lekcję pod kątem : celów ,treści, metod i form kształcenia w zakresie plastyki i przedmiotów artystycznych ,zgodności z podstawą programową
-potrafi tworzyć projekty jednostek lekcyjnych,
-zna metodę projektów edukacyjnych
-zapoznał się z dokumentacją przebiegu nauczania ,szkolną, rozkładem materiału ,podręcznikami, przewodnikami metodycznymi ,programem wychowawczym i programem profilaktyki
-potrafi rozwiązywać trudne sytuacje wychowawcze, umie zachować się w sytuacji konfliktowej z uwzględnieniem zasady podmiotowości ,potrafi diagnozować styl kierowania wychowawczego realizowany przez nauczyciela
- student potrafi operacjonalizować cele kształcenia i dobierać odpowiednie metody ich realizacji
-dostrzega potrzebę etycznego osądu działań nauczycielskich i potrafi go dokonać
-dostrzega i uwzględnia potrzeby innych osób zaangażowanych w proces edukacyjny
Kryteria oceniania
Praktyka ma na celu :zapoznanie studentów z różnymi zakresami pracy szkoły podstawowej oraz pracy zawodowej nauczyciela plastyki. W szczególności ma służyć :
1.konfrontacji zdobytej wiedzy z doświadczeniami pedagogicznymi
2.Kształtowanie umiejętności pedagogicznych w zakresie zajęć plastycznych i innych zajęć artystycznych w naturalnych warunkach pracy szkoły
3. Kształtowanie właściwej postawy pedagogicznej w różnych sytuacjach wychowawczych
Ocenia koordynator praktyk po zapoznaniu się z opinią nauczyciela w szkole ,kryteria oceny analogiczne do innych zajęć kursowych
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
Literatura podstawowa :
1. Gloton R. C. Clero C. Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP Warszawa1985
2. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski , PWN, Warszawa 1977
3. Piwocki K. Dzieje sztuki w zarysie. Arkady, Warszawa 1997
4 .Szymański M.S. ,Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa 1987
5. Wojnar I. Estetyka i wychowanie ,PWN Warszawa 1964
Literatura uzupełniająca:
1.Bukowski J. Postawy wobec sztuki najnowszej. WSiP, Warszawa 1981.
2.Limont W. Spotkania z wyobraźnią w: "Plastyka w szkole" nr 5, 1998.
3.Samoraj M. Wzbogacanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencji kreacyjnych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne w: "Edukacja w przedszkolu" Raabe, 1999.
4.Trojanowska A. Dziecko i plastyka. WSiP, Warszawa 1983.
5.Wojnar I. red. Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce. Studia pedagogiczne tom XXXIV, Wrocław 1975.
6.Wojnar I., Gierlasińska W. red. Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. WSiP, Warszawa 1990.
7.Zieliński J.A. O widzeniu artystycznym. WZ. CRZZ, 1966
oraz
"Techniki plastyczne" seria WSiP, 1990-1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: