MS2 - Teoria wychowania estetycznego 2300-MS2-ARM-TWE
1. Definicja i podstawowe pojęcia teorii wychowania estetycznego (TWE).
2. Źródła i inspiracje TWE (pedagogika kultury i Nurt Nowego Wychowania).
3. Interdyscyplinarność TWE (psychologia, socjologia, antropologia, estetyka filozoficzna).
4. Wielodziedzinowość TWE: edukacja literacka, filmowa, teatralna, muzyczna, taneczna.
5. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne, nieformalne zakresy i obszary TWE.
6. Klasycy TWE - Fr. Schiller, J.Dewey, H.Read - i polscy prekursorzy - J.Mortkowiczowa, S.Szuman, B.Suchodolski. Ukonstytuowanie teorii - I.Wojnar.
7. Wybrane współczesne teorie interpretacji.
8. Sztuka w kontekście: feminizm, postkolonializm, psychoanaliza, teoria recepcji itd.
9. Sztuka partycypacyjna - sztuka-jako-pedagogika - analiza wybranych projektów artystycznych.
10. Wychowanie "do sztuki" i "przez sztukę" - działania w przestrzeniach muzeum sztuki
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student wyjaśnia wychowawczy potencjał sztuki.
Student opisuje zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się kulturą, sztuką i wychowaniem.
Student opisuje założenia teorii wychowania estetycznego.
Student posługuje się terminologią w zakresie teorii wychowania estetycznego.
Student wymienia podstawowe teorie interpretacyjne.
Student omawia współczesne stanowiska odnośnie relacji sztuka - pedagogika.
Umiejętności:
Student poddaje krytycznej analizie współczesne działania edukacyjne w obszarze sztuki.
Student interpretuje wybrane dzieła sztuki i działania artystyczne.
Student znajduje zastosowanie wiedzy o wychowawczym oddziaływaniu sztuki w konkretnych działaniach edukacyjnych.
Student modyfikuje tradycyjne metody edukacyjne w polu sztuki i diagnozuje złożoność relacji sztuka - pedagogika w kontekście sztuki współczesnej.
Postawy:
Student dostrzega wagę działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej
Student jest przygotowany do pełnienia funkcji popularyzatora sztuki w środowisku lokalnym.
Student wykazuje postawę otwartą i empatyczną.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Literatura
I.Wojnar „Teoria wychowania estetycznego”
Fr. Schiller „Listy o estetycznym wychowaniu człowieka”
J.Dewey „Sztuka jako doświadczenie”
H.Read „Wychowanie przez sztukę”
S.Szuman „O sztuce i wychowaniu estetycznym”
K.Pankowska „Teoria wychowania estetycznego w zmieniającej się rzeczywistości” w: „Wielka księga estetyki w Polsce”, red.K. Wilkoszewska
C.Bishop "Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni."
A.D'Alleva "Metody i teorie historii sztuki".
B. Kwiatkowska-Tybulewicz "Wychowawcze aspekty sztuki współczesnej. Z perspektywy pedagogiki krytycznej".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: