MS2 - Moduł specjalnościowy 2: Metody działań w obszarze animacji i edukacji pozaformalnej 2300-MS2/ASK-L1
Na moduł składają się przedmioty dotyczące różnych metod działań charakterystycznych dla edukacji pozaformalnej i animacji, spośród których student wybiera pięć dowolnych. Dodatkowo realizuje obowiązkowy przedmiot – projekt animacyjny.
Do egzaminu dopuszczony jest student/ka, który zaliczył wszystkie składowe z modułu. Student/ka, który/a otrzymał/a średnią powyżej 4,5 jest zwolniony/a z części indywidualnej ustnej na egzaminie.
Egzamin modułowy odbywa się w formie prezentacji przebiegu i efektów projektu animacyjnego przed komisją składająca się z osób prowadzących składowe modułu oraz studentami specjalności. Po prezentacji zespołom projektowym zadawane są pytania dotyczące projektu.
Kolejny etap to indywidualna ustna odpowiedź na trzy pytania z puli pytań obejmującej zagadnienia z tego modułu. Ocena końcowa to średnia z prezentacji projektu i pytań ustnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna:
- różne metody wspierania rozwoju uczestników działań w obszarze animacji, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej,
- specyfikę funkcjonowania grupy formalnej i nieformalnej, rozpoznaje występujące procesy grupowe, analizuje dynamikę grupy, role społeczne oraz wynikające z tego sposoby diagnozowania oraz wspierania rozwoju jednostki i grupy,
- historię, strukturę, funkcje i zasady tworzenia i działania instytucji z obszaru animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej w ramach trzech sektorów,
- znaczenie akcentowania kreatywności, innowacyjności i twórczości w różnych sposobach działania specyficznych dla animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej,
- prawne i etyczne możliwości organizowania różnych form działalności z obszaru animacji i edukacji pozaformalnej,
- szczegółowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy charakterystyczne dla różnych form działalności z obszaru animacji i edukacji pozaformalnej
Student/ka potrafi:
- korzystać z różnych źródeł wiedzy, "dobrych praktyk" z obszaru animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej; poddać je konstruktywnej krytyce i wybrać odpowiednie formy pracy do grupy docelowej;
- analizować niedostatki oraz dostrzegać możliwości poszerzania wiedzy i umiejętności z obszaru animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej,
- zaprojektować, przeprowadzić i poddać ewaluacji projekt animacyjny
w oparciu o poznany katalog metod i form pracy animatora wybrać swój kierunek rozwoju zawodowego,
- zaplanować i organizować pracę zespołową odpowiedzialnie i odpowiednio do możliwości poszczególnych osób przydzielając zadania, współpracować z innymi podmiotami, współdziałać z innymi będąc członkiem zespołu, przyjmować różne role w zespole projektowym,
- korzystać z "dobrych praktyk" obcojęzycznych zespołów projektowych,
Student/ka jest gotów/gotowa do:
- ewaluacji realizowanych przez siebie projektów, wyciągania konstruktywnych wniosków do przyszłej pracy animacyjnej,
- korzystania z wiedzy ekspertów z różnych dziedzin podczas projektowania działalności w obszarze animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej,
- przestrzegania etyki zawodowej animatora i edukatora w obszarze edukacji pozaformalnej podczas podejmowanych działań,
- prezentowania odpowiedniej postawy podczas działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej.
Kryteria oceniania
Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (nie jest wpisywana do USOS-a - tylko do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych przedmiotów jest ustalana przez prowadzących.
Do egzaminu przystępuje student, który zaliczył wszystkie przedmioty w ramach modułu. Studenci, którzy uzyskali średnią powyżej 4,5 ze wszystkich przedmiotów w ramach modułu są zwolnieni z ustnej odpowiedzi na egzaminie (z tej części otrzymują ocenę 5).
Egzamin składa się z dwóch części: prezentacji projektu animacyjnego przygotowanego w zespołach oraz ustnej indywidualnej odpowiedzi.
Literatura
Literatura jest odpowiednia do specyfiki warsztatów składających się na moduł i wynika z charakteru realizowanego projektu animacyjnego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: