MS2 - Taniec w pracy pedagoga 2300-MS2/ASK-L-TA
Zajęcia będą prezentować wybrane techniki taneczne. Studenci będą mieli okazję zapoznać się z podstawami tańców dawnych, baletu klasycznego, tańca towarzyskiego, ludowego, współczesnego, a także sposobami wykorzystania tańca w terapii. Zajęcia będą miały wymiar praktyczny – prezentowane techniki taneczne będą połączone z nauką podstawowych kroków, a każde zajęcia będą się rozpoczynać nauką jednego tańca integracyjnego. Studenci będą mieli również okazję podzielić się z innymi swoimi umiejętnościami w zakresie wybranej techniki tanecznej lub zaproponować inną niż wyżej wymienione.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- wie jakie funkcje taniec pełnił na przestrzeni wieków;
- zna podstawowe style taneczne;
- wie jakie formy tańca można stosować w pracy z grupą w zależności od jej wieku i stopnia zaawansowania.
Umiejętności:
Student:
- rozpoznaje podstawowe style taneczne;
- potrafi zaprezentować dwie kombinacje z dwóch różnych technik tanecznych;
- potrafi przeprowadzić trzy tańce integracyjne;
- potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia wykorzystujące taniec jako środek dydaktyczny.
Kompetencje
Student:
- docenia znaczenie tańca i ruchu w pracy pedagogicznej;
- rozumie potrzebę stałego doskonalenia swojego warsztatu pedagogicznego – również w zakresie form ruchowych;
- rozumie konieczność dostosowania form pracy z ruchem w zależności od preferencji i poziomu umiejętności grupy;
- wykazuje się dużym wyczuciem w proponowaniu form ruchowych podopiecznym, dostrzega i akceptuje ich stosunek do tańca.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest:
- udział w zajęciach z minimum 10 różnych technik tanecznych
- opracowanie w zespołach 2-3 osobowych scenariusza zajęć z wykorzystaniem tańca i ruchu
- przeprowadzenie zajęć z wybranej techniki tanecznej lub przeprowadzenie fragmentu zajęć na podstawie napisanego scenariusza lub podjęcie się przez całą grupę wyzwania tanecznego (opracowanie i zaprezentowanie na forum publicznym tematycznej choreografii przez całą grupę).
Z przedmiotu student otrzymuje ocenę – do wewnętrznych rozliczeń w ramach modułu „Metody działań w animacji i edukacji nieformalnej”. Uzyskanie średniej oceny powyżej 4,5 ze wszystkich przedmiotów w module zwalnia z części ustnej egzaminu.
Literatura
- Kuźmińska O., Taniec w teorii i praktyce, AWF w Poznaniu, Poznań 2002
- Taniec w edukacji dzieci i młodzieży. Podręcznik dla nauczycieli, red. Biliński W., Siedlecka B., Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław 2003
- Lange R., O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Rhytmos, Poznań 2009
- Dąbrowska G., Tańcujże dobrze – tańce polskie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991.
- Bernard A., Wessel-Therhorn D., Taniec jazzowy, Iskry, Warszawa 2000
- Psychoterapia tańcem I ruchem, t.1 I 2, red. Pędzich Z., GWP, Sopot 2014
- Nowy taniec. Rewolucje ciała, red. Mrozek W., Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012
- Wiszniewski M., Taniec jaako terapia, Mandala Wiedzy, 2016
- Konieczna E. J., Arteterapia w teorii I praktyce, Impuls, Kraków 2014
- Ciało tańczące, “Kultura Współczesna”, nr 3 (69)/2011 – wybrane artykuły
- “Studia choreologica” – wybrane artykuły
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Warsztaty mają charakter praktyczny - konieczny jest odpowiedni strój do ćwiczeń i obuwie. |
W cyklu 2024Z:
Warsztaty mają charakter praktyczny - konieczny jest odpowiedni strój do ćwiczeń i obuwie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: