MS2 - Pedagogika zabawy 2300-MS2/ASK-L-PZ
1. Zajęcia organizacyjne - poinformowanie o zakresie proponowanej tematyki zajęć, formach i kryteriach zaliczenia - wprowadzenie do tematu przedmiotu;
2. Pedagogika zabawy - "filozofia" i geneza metody, zastosowanie na przykładach z Polski i świata;
3. Istota pedagogiki zabawy w praktyce - założenia psychopedagogiczne, struktura zajęć, podstawowe informacje z zakresu metodyki pracy z grupą metodami pedagogiki zabawy - analiza krytyczna zastosowania wybranych technik w pracy z grupą;
4./5./6. Przykłady działań zrealizowanych w konwencji pedagogiki zabawy albo zajęć z elementami pedagogiki zabawy dla różnych grup wiekowych, zróżnicowanych problemowo, o różnej strukturze wewnętrznej;
7. Obserwacje diagnostyczne docelowych grup odbiorców we wskazanych placówkach i opracowanie diagnozy potrzeb grupy.
8./9./10. Omówienie propozycji zajęć animowanych metodą pedagogiki zabawy lub z elementami pedagogiki zabawy dla wskazanej grupy odbiorców.
11./12. Realizacja zajęć we wskazanych placówkach.
13./14./15. Analiza krytyczna zrealizowanych działań, ewaluacja warsztatów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, w których prowadzone są działania metodą pedagogiki zabawy;
2. Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w różnych grupach społecznych ze szczególnym uwzględnieniem różnych grup dzieci i młodzieży - wykorzystuje tę wiedzę w działaniach animacyjnych prowadzonych metodami pedagogiki zabawy;
3. Ma pogłębioną wiedzę o metodyce działania, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach pedagogiki zabawy;
4. Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu działań metodą pedagogiki zabawy lub z wykorzystaniem technik z zakresu pedagogiki zabawy;
5. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy z grupą i jednostką;
Umiejętności
1. Potrafi dokonać: obserwacji i interpretacji zjawisk grupowych, a także motywów i wzorów jednostkowych zachowań, wykorzystując zdobytą wiedzę teoretyczną;
2. Na podstawie dokonanej diagnozy i analizy środowiska grupowego, potrafi opracować scenariusz zajęć z elementami pedagogiki zabawy oraz przewidywać skutki planowanych działań w różnych zakresach;
3. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, szczególnie w zakresie pedagogiki zabawy, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, którym rekomenduje udział w zajęciach z pedagogiki zabawy;
4. W planowaniu i realizowaniu projektu w zakresie metody pedagogiki zabawy potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dotyczących konkretnej grupy;
5. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki zabawy;
6. Realizując projekt z elementami pedagogiki zabawy potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie;
7. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu;
8. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów;
9. Jest przygotowany do wystąpień publicznych i prowadzenia działań w konwencji pedagogiki zabawy;
Kompetencje
1. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z grupą metodami pedagogiki zabawy; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych w tym zakresie; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki zabawy;
2. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
3. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania z zakresu pedagogiki zabawy oraz zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w tej dziedzinie;
4. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania z zakresu pedagogiki zabawy;
5. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia;
Kryteria oceniania
Warsztaty kończą się zaliczeniem na ocenę (patrz: kryteria oceny w module poniżej), która jest ustalana na podstawie:
- bieżącego przygotowania studenta do zajęć (jakość przygotowanej przez studenta prezentacji tematycznej i znajomość tematyki lektur/materiałów uwidoczniona w aktywności podczas dyskusji na zajęciach),
- przygotowanej przez studenta tematycznej prezentacji multimedialnej;
- aktywności studenta w trakcie analiz materiałów prezentowanych na zajęciach (umiejętność trafnego oceniania sytuacji społecznych w grupie, prezentowania efektywnych rozwiązań zaistniałych problemów);
- obecności na zajęciach - dopuszczalne maksymalnie 2 nieobecności, niedopuszczalne spóźnienia;
- przygotowania autorskiego scenariusza zajęć w konwencji pedagogiki zabawy we współpracy koleżeńskiej dla wskazanej grupy zadaniowej (stopień zaangażowania w działania przygotowawcze i prezentację pomysłu);
- realizacji zajęć we wskazanej grupie w instytucji (umiejętność radzenia sobie z pracą w grupie i dla grupy);
- podsumowania zrealizowanych działań (zaangażowanie i działania wykonane w etapie końcowym projektu);
Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (nie jest wpisywana do usosa - tylko do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych przedmiotów jest ustalana przez prowadzących.
Egzamin składa się z kilku etapów. Pierwszy z nich to opracowanie, realizacja i ewaluacja projektu badawczego przygotowanego w zespołach (w ramach przedmiotu "Projekt badawczy"). Drugi - to prezentacja tego projektu na egzaminie przed komisją składającą się z osób prowadzących poszczególne przedmioty (min. 3 osoby) oraz "publicznością" (studenci danego roku specjalności). Po prezentacji grupie projektowej zadawane są pytania dotyczące projektu. Kolejny etap to indywidualna ustna odpowiedź na trzy pytania z puli pytań obejmującej zagadnienia z tego modułu. Ocena końcowa to średnia z prezentacji projektu i pytań ustnych.
Do egzaminu przystępuje student, który zaliczył wszystkie przedmioty w ramach modułu. Studenci, którzy uzyskali średnią min. 4,5 ze wszystkich przedmiotów w ramach modułu są zwolnieni z ustnej odpowiedzi na egzaminie (z tej części otrzymują ocenę 5).
Literatura
Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, wybór i redakcja E. Kędzior-Niczyporuk,
M. Verfurth, Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych,
E. Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup,
M. Legumi, Techniki i sposoby animowania grup
Animacja czytelnictwa dziecięcego. Koncepcje-Doświadczenia-Postulaty, praca zbiorowa pod redakcją J. Papuzińskiej i G. Walczewskiej-Klimczak
J. Huizinga, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury
oraz inne lektury i materiały wskazane w zasobach internetowych przez prowadzącą i zalecone do samodzielnej analizy/opracowania przez studenta;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: