MS2 - Pedagogika przygody 2300-MS2/ASK-L-PP
Celem zajęć jest osobiste doświadczenie metody pedagogiki przygody poprzez udział w trenowych warsztatach. W trakcie zajęć studenci będą uczestniczyli w szeregu form praktycznych; grach terenowych, ćwiczeniach, symulacjach.
Studenci/tki będą mieli okazję zmierzyć się z wyzwaniami na różnym poziomie, przy wykorzystaniu różnego sprzętu. Zajęcia dają możliwość przetestowania ciekawych form pracy na forum grupy. Praktyczne doświadczenie zostanie uzupełnione wiedzą teoretyczną z zakresu outdoor and adventure education.
Warsztaty przybliżą obszary w jakich wykorzystywana jest edukacja przygodowa, do jakich grup wiekowych jest ona skierowana, jakimi formami i metodami pracy się posługuje.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- student definiuje pojęcia: pedagogika przygody, outdoor and adventure education
- student wskazuje różnice i podobieństwa między Erleibnispädagogik, outdoor i adventure education
- student wskazuje na polskie realizacje postulatów praktycznych pedagogiki przygody.
Umiejętności
- student opisuje formy pracy pedagogiki przygody
- student potrafi przygotować propozycję warsztatów z zakresu pedagogiki przygody dla wybranej grupy wiekowej
- student potrafi przeanalizować polskie projekty pod kątem zastosowania w nich teorii outdoor i adventure education
Kompetencje
- student buduje relacje z innymi oraz współpracuje w zespole
- student dąży do założonych rezultatów
- student wykazuje się elastycznością myślenia i ciekawością poznawczą
- student wykazuje się gotowością do uczenia się
- student kształtuje w sobie krytyczne spojrzenie na teorię i praktykę pedagogiczną
Kryteria oceniania
- obecność na warsztatach
- napisanie konspektu zajęć opartego na metodach pedagogiki przygody
- przeprowadzenie godzinnych zajęć według opracowanego scenariusza
Student otrzymuje ocenę z przedmiotu – tylko do wewnętrznych rozliczeń w ramach modułu. Uzyskanie średniej oceny powyżej 4,5 ze wszystkich przedmiotów w ramach modułu „Metody działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej” zwalnia z części ustnej egzaminu modułowego.
Literatura
Edukacja Przygodą. Outdoor i adventure education w Polsce. Teoria, przykłady, konteksty, red. A. Leśny, E. Palamer-Kabacińska, Warszawa 2012.
Michl W., Pedagogika przeżyć, WAM, Kraków 2011.
Palamer-Kabacińska E., Pedagogika przygody a harcerstwo. Studium teoretyczne, WUW, Warszawa 2021.
Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce, red. A. Bąk, A. Leśny, E. Palamer-Kabacińska, Warszawa 2014
Ryszka R., Pedagogika przeżyć. Praktycznie, Kraków 2016
Outdoor-owy zawrót głowy, red. K. Jurewicz, Szczecin 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: