MS2 - Edukator w muzeum i centrum nauki 2300-MS2/ASK-L-EMu
Podczas zajęć uczestnicy poznają proces przygotowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych w centrach nauki. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie metod działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej poprzez zapoznanie się ze specyfiką pracy edukatora w centrach nauki i muzeach.
Zajęcia składają się z trzech części:
• podczas pierwszej części zajęć omawiane są najważniejsze założenia dotyczące przygotowania i prowadzenia różnych form zajęć edukacyjnych w muzeach i centrach nauki;
• druga część, to zapoznanie z dobrymi praktykami;
• trzecia część ma charakter warsztatowy i służy wypracowaniu w grupach scenariuszy krótkich zajęć edukacyjnych, które mogłyby być zrealizowane w muzeum lub centrum nauki.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student/ka zna podstawowe formy zajęć realizowanych w muzeach i centrach nauki;
student/ka zna przykłady dobrych praktyk z zakresu edukacji w muzeach i centrach nauki;
Umiejętności:
student/ka potrafi zaprojektować krótkie zajęcia edukacyjne realizowane w centrach nauki i muzeach;
student/ka dokonuje autoanalizy i krytyki zrealizowanych działań;
Kompetencje społeczne:
student/ka potrafi uzupełniać wiedzę z zakresu metod działań z zakresu animacji kultury;
student/ka dokonuje samooceny własnych kompetencji;
student/ka potrafi odnieść się krytycznie do poznanych przykładów zajęć edukacyjnych realizowanych w muzeach i centrach nauki;
Literatura
Szeląg M., Edukacja w muzeach i instytucjach kultury – aktualnie, Warszawa 2020;
Pelczar J., Buraczyńska M. (red.), Muzeum otwarte na edukację, Kraków 2011. Tekst dostępny pod linkiem: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/40716/pelczar_muzeum_otwarte_na_edukacje_publikacja_poseminaryjna_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Iłowiecka-Tańska I., Czas na emocje i chaos, Warszawa 2015. Tekst dostępny pod linkiem: https://www.kopernik.org.pl/baza-wiedzy/uczenie/czas-na-emocje-i-chaos;
Żylińska M., Mózg idzie do szkoły, Toruń 2014. Tekst dostępny pod linkiem: https://www.kopernik.org.pl/baza-wiedzy/mozg-idzie-do-szkoly
Kowalczyk W., Celebrować, zabawiać czy edukować? Po co społeczeństwu są dziś publiczne muzea?, „Muzealnictwo” 2010, nr 51, s. 55-62;
Byszewski J., Parczewska M., Muzeum jako rzeźba społeczna, Laboratorium Edukacji Twórczej. Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2012;
Aksman J., Gaj R., Dzieci w Galerii – cykl warsztatów o sztuce współczesnej realizowany w galeriach Krakowa (2001–2003), w: Sztuka i pedagogika, red. J. Samek, t. 4, Kraków 2006, s. 236-243;
Adamczyk P., Muzeum na wynos – nowe formy edukacji historycznej na przykładzie projektu ››skrzynia pełna tajemnic‹‹, w: Woźniak M., Rosset T. F. de, Ślusarczyk W. (red.), Historia w muzeum, Bydgoszcz 2013, s. 189-191;
Leśny A., Centrum Nauki Kopernik – interaktywny plac zabaw czy pozaszkolna instytucja edukacyjna?, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: