MS2 - Aktywne metody kształcenia 2300-MS2/ASK-L-AMK
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:
- Typologia metod kształcenia,
- Aktywne metody kształcenia – charakterystyka,
- Uwarunkowania procesu uczenia się,
- Wyznaczanie celów nauczania i zadań szkoleniowych,
- Ustalanie potrzeb szkoleniowych i oczekiwań uczestników,
- Projektowanie, realizacja i ewaluacja cyklu szkoleniowego,
- Dynamika pracy grupy,
- Kierowanie grupą szkoleniową,
- Kompetencje interpersonalne istotne w pracy z grupą,
- Autoprezentacja i wystąpienia publiczne,
- Twórcze rozwiązywanie konfliktów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończonym kursie student będzie potrafił:
- opisać uwarunkowania cyklu kształcenia,
- przedstawić typologię aktywnych metod kształcenia,
- opracować cykl szkolenia dla wybranej grupy uczestników,
- rozumieć trudności i bariery procesu uczenia się,
- docenić możliwości kształcenia z wykorzystaniem aktywnych metod.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczone są 2 nieobecności w semestrze),
- przygotowanie i przeprowadzenie zajęć szkoleniowych metodami aktywizującymi,
- zaprojektowanie programu własnego szkolenia
Literatura
1. M. Silberman, Metody aktywizujące w szkoleniach, Oficyna Ekonomiczna, 2004.
2. E. Brudniak, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Warszawa 2002.
3. P. Fortuna, Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, GWP, Gdańsk 2010.
4. D.W. Johnson, Podaj dłoń, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992.
5. A. Kozak, M Łaguna, Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, GWP, Gdańsk 2009.
6. M. Łaguna, Szkolenia. Jak je prowadzić, by..., GWP, Gdańsk 2008.
7. E Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Rubikon, Kraków 2008.
8. U. Baer, Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997.
9. Z. Zaorska, Dodać życia do lat. Materiały metodyczne ułatwiające organizację różnych form aktywności wśród osób starszych oraz w grupach wielopokoleniowych, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997.
10. M. Silberman, Aktywne ćwiczenia szkoleniowe. Uczenie przez doświadczenie, Wolters Kluwer Polska, 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: