MS1- Kompetencje kluczowe we współczesnym świecie 2300-MS1-TKM-KK-KK
CCelem wykładu jest przybliżenie studentom problematyki Kompetencji kluczowych. Student pozna sposoby ujmowania i definiowania kompetencji kluczowych przez różne podmioty i instytucje (OECD; UE) oraz projekty unijne i krajowe, których celem jest wspieranie rozwoju kluczowych kompetencji w wymiarze indywidualnym i społecznym.
Wybrane tematy:
• Źródła i przemiany definicyjne kompetencji kluczowych;
• 8 kluczowych kompetencji wg UE (porozumiewanie się w języku ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; kompetencje IT; umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; przedsiębiorczość; świadomość i ekspresja kulturalna;
• umiejętności społeczne;
• współczesne rozumienie umiejętności podstawowych;
• wybrane programy narodowe wspierające rozwój kluczowych kompetencji (m.in.: Portugalia, Włochy, Francja, Wielka Brytania, Republika Irlandzka);
• projekty i programy Unijne.
• Dobre praktyki z sektora NGO.
W cyklu 2023L:
Harmonogram: |
W cyklu 2024Z:
Harmonogram: |
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
student:
- wie czym są kompetencje kluczowe;
- zna funkcjonujące na poziomie unijnym i krajowym rozwiązania, których celem jest wspieranie rozwoju kluczowych kompetencji;
- rozróżnia terminy kompetencje kluczowe, umiejętności społeczne i umiejętności podstawowe.
Umiejętności:
student
- jest gotów przywołać różne definicje kompetencji kluczowych i przeanalizować różnice między nimi;
- potrafi omówić osiem współcześnie obowiązujących ( w UE) kluczowych kompetencji;
- umie przeanalizować znane mu rozwiązania wspierające rozwój kluczowych kompetencji oraz wykazać ich silne i słabe punkty, a także zweryfikować możliwość wprowadzenia ich w innych krajach (m.in. w Polsce).
Kompetencje społeczne:
student
- docenia konieczność rozwoju kompetencji kluczowych;
- rozumie potrzebę wspierania osób z niskimi umiejętnościami podstawowymi w ich rozwoju.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności i praca zaliczeniowa (test wielokrotnego wyboru)
Literatura
Wybrane artykuły z czasopism naukowych. Raporty IBE, OECD, UE i FRSE.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Wstępny zapis na zajęcia. Potwierdzony zostanie po przejściu przez rozmowę kwalifikacyjną. |
W cyklu 2024Z:
Wstępny zapis na zajęcia. Potwierdzony zostanie po przejściu przez rozmowę kwalifikacyjną. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: