MS1 - Komunikacja interpersonalna w pracy trenera kompetencji miękkich 2300-MS1-TKM-KK-KI
Tematyka zajęć:
1. Triada komunikacyjna w pracy trenera.
2. Sytuacje trudne na sali szkoleniowej.
3. Praca nad własnym stylem komunikacji.
4. Jak reagować, aby nie „zablokować” grupy czy uczestnika.
5. Asertywność w pracy trenera.
6. Reagowanie w sytuacji ataku. Co jest atakiem, a co zwróceniem uwagi?
7. Informacja zwrotna negatywna: FUO, DESC, Procedura stopniowania reakcji Pameli Butler.
8. Informacja zwrotna pozytywna.
9. Teoria Von Thuna, czyli częste przyczyny nieporozumień.
10. Rozwój własnych zasobów.
11. Porozumienie bez przemocy na Sali szkoleniowej.
12. Humor w pracy trenera.
13. Case studies- praca z realnymi przykładami.
Przedmiot ten jest przemodelowany w ramach projektu. Główne zmiany to: postawienie szczególnego nacisku na sytuacje trudne w pracy trenera oraz umożliwienie całościowego rozwoju własnej kompetencji komunikacyjnej (praca na własnych zasobach).
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student
1. Zna i rozróżnia style komunikacyjne.
2. Wie z jakimi potencjalnymi problemami komunikacyjnymi może spotkać się na sali szkoleniowej.
3. Zna cztery poziomy komunikacji wg F. S. von Thuna.
4. Zna swoją strategię funkcjonowania w konflikcie.
Umiejętności: student
1. Potrafi komunikować się z uczestnikami swoich zajęć w sposób asertywny.
2. Potrafi reagować w sytuacjach trudnych.
3. Potrafi rozwijać swoje własne zasoby i rozwijać kompetencję komunikacyjną.
Kompetencje społeczne: student
1. Docenia konieczność ciągłego rozwoju.
2. Prezentuje postawę otwartości wobec grupy i ich potrzeb.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności), 2x krótki sprawdzian (zapowiedziany), praca pisemna- analiza sytuacji trudnej.
Literatura
Kozyra B. (2019), Komunikacja bez barier. Jak rozumieć i być rozumianym.
Tamblyn D. (2011), Śmiej się i ucz. 95 sposobów wykorzystania humoru do zwiększenia efektywności nauczania i szkolenia.
Vopel K.W.(2003), Kreatywne rozwiązywanie konfliktów. Zabawy i ćwiczenia dla grup.
Wróbel A. (2011), Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: