MS1 - Moduł specjalnościowy 1, Kompetencje kluczowe 2300-MS1-TKM-KK
Celem modułu jest przybliżenie studentom problematyki kompetencji kluczowych. Student pozna sposoby ujmowania i definiowania kompetencji kluczowych przez różne podmioty i instytucje (OECD; UE). Zdobędzie też wiedzę i umiejętności niezbędne do zaprojektowania procesu rozwijania kluczowych kompetencji u siebie i innych.
Wybrane treści programowe modułu:
-Kulturowy i społeczny kontekst kompetencji kluczowych;
- znaczenie kompetencji kluczowych dla indywidualnego rozwoju edukacyjnego i zawodowego;
- komunikacja interpersonalna w pracy trenera (asertywność, NVC, terytorium psychologiczne);
- Przywództwo (koncepcje; style przywództwa w pracy trenera; etyczne aspekty przywództwa w pracy trenera).
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
Kierunkowe: K_W01; K_W03; K_W07; K_W09; K_W10; K_W12, K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U09; K_U10; K_U11, K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06
Specjalnościowe: S1_W01, S1_W02, S1_W03, S1_W06, S1_W07, S1_W08, S1_W09, S1_W10, S1_W11, S1_W12, S1_U01, S1_02, S1_U04, S1_U05, S1_U07, S1_U08, S1_U09, S1_U10, S1_K01, S1_K02, S1_K03, S1_K04, S1_K05
Szczegółowe efekty uczenia się uzyskiwane w ramach modułu:
Wiedza:
Student zna i rozumie:
• czym są kompetencje kluczowe i zna różnice pomiędzy innymi strategicznymi grupami umiejętności i kompetencji (życiowe, przyszłości, kluczowe) (K_W01);
• genezę oraz teorie socjologiczne, filozoficzne i metodologiczne leżące u ich podstaw (K_W03);
• znaczenie kompetencji kluczowych dla rozwoju jednostek i społeczeństw (K_W09);
• metody i formy pracy skoncentrowane na wspieraniu rozwoju kompetencji kluczowych u dorosłych (K_W07);
• zasady działania instytucji realizujących wsparcie w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych oraz powiązania pomiędzy nimi (K_W10);
• zasady etyczne pracy trenera, doradcy oraz w innych formach wsparcia edukacyjnego i społecznego (K_W12).
Umiejętności:
Student potrafi:
• wykorzystując wiedzę z różnych źródeł, zaobserwować, rozpoznać oraz przeanalizować trudności i problemy edukacyjne różnych grup społecznych (K_U01);
• przywołać różne definicje kompetencji kluczowych i krytycznie przeanalizować różnice między nimi, uwzględniając różne stanowiska teoretyczne (K_U08);
• prowadzić badania z zakresu rozpoznania potrzeb edukacyjnych czy ewaluacji, zarówno z jednostką, jak i z wybranymi grupami społecznymi, adekwatnie dobierając techniki i metody badawcze (K_U03);
• diagnozować problemy i wyzwania edukacyjne jednostek i grup, konstruując rzeczowe diagnozy i formułując konkretne rekomendacje (K_U04, K_U05);
• stworzyć plan rozwoju kompetencji kluczowych dla jednostek i różnych grup społecznych, uwzględniając różne konteksty życiowe (K_U02);
• wykorzystując nowoczesne technologie i nowe media, opracować metody i techniki wsparcia (K_U06);
• w klarowny i precyzyjny sposób komunikować swoje opinie, stanowiska i sądy z poszanowaniem zdania, sądów i opinii drugiej strony – adwersarza (K_U07);
• przygotowywać różne pisemne formy raportów, uwzględniając specyficzne potrzeby odbiorców oraz interesy różnych zainteresowanych (grantodawców, interesariuszy itp.) (K_U09);
• pracować w zespołach projektowych, realizując wyznaczone cele edukacyjne i społeczne (K_U10);
• wykorzystywać wiedzę dotyczącą kompetencji kluczowych we własnej pracy trenerskiej (K_U11).
Kompetencje społeczne:
Student przejawia gotowość do:
• uczenia się przez całe życie (K_K01);
• podejmowania działań z różnymi grupami interesariuszy w celu wzbogacenia swojej wiedzy i doświadczenia (K_K02);
• inicjowania różnych działań na rzecz środowiska społecznego (K_K03);
• planowego kierowania własnym rozwojem edukacyjno-zawodowym, a także wspierania innych w tym procesie (K_K04);
• stosowania zasad etycznych oraz obowiązującego prawa (K_K05);
• przyjmowania odpowiedzialności za wybory dotyczące metod, technik i sposobu pracy z klientami indywidualnymi i grupami (K_K06).
Kryteria oceniania
Zaliczenie wszystkich przedmiotów w module.
Projekt grupowy: stworzenie modelu wsparcia rozwoju wybranych kompetencji kluczowych.
Ocenie podlegać będzie zawartość merytoryczna projektu oraz adekwatne dostosowanie programu do problemu uczestników.
Literatura
Wybrane artykuły z czasopism naukowych. Raport IBE, OECD, UE i FRSE.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Wstępny zapis na Moduł. Potwierdzony zostanie po przejściu przez rozmowę kwalifikacyjną. |
W cyklu 2025Z:
Wstępny zapis na Moduł. Potwierdzony zostanie po przejściu przez rozmowę kwalifikacyjną. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: