MS1 - Profilaktyka pedagogiczna 2300-MS1-PWT-PP
Przedmiot przygotowuje słuchaczy do racjonalnego postępowania dydaktyczno - wychowawczego zmierzającego do redukowania ewentualnych zagrożeń trudnościami edukacyjnymi dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wyposaża ich w wiedzę dotyczącą istoty, zadań, modeli, rodzajów i typów profilaktyki pedagogicznej. Studenci mają też okazję nauczyć się przygotowania programów profilaktycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ukierunkowanych na zagrożone obszary ich funkcjonowania edukacyjnego oraz ukierunkowanych na różne potrzeby rozwojowe. Treści przedmiotu pozwalają także zapoznać studentów z przykładowymi programami profilaktycznymi wykorzystywanymi zarówno w przedszkolach jak i szkołach podstawowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
- student definiuje w szerokim i wąskim ujęciu pojęcie pojęcie profilaktyki pedagogicznej
- student zna i interpretuje różne rodzaje, modele i typy programów profilaktycznych oraz zasady ich stosowania
- student zna wybrane programy profilaktyczne przeznaczone do stosowania w pracy przedszkolii i szkół podstawowych
-student rozumie potrzebę stosowania programów profilaktycznych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Umiejętności
- student potrafi klasyfikować oddziaływania profilaktyczne zgodnie z przyjętymi zasadami
-student potrafi konstruować programy profilaktyczne ukierunkowane na określone potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci
- student potrafi dobierać strategie oddziaływania profilaktycznego zgodnie z określonymi potrzebami dzieci
- student potrafi nawiązywać kontakty ze środowiskiem lokalnym w celu wykorzystania go jako elementu wspierającego program profilaktyczny
Kompetencje społeczne
- student jest wrażliwy na zróżnicowane potrzeby dzieci i ich najbliższego środowiska
student nawiązuje dobre relacje z osobami i instytucjami na rzecz konstruowania z ich pomocą programów profilaktycznych
- student jest refleksyjny w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań służących profilaktyce pedagogicznej
Kryteria oceniania
Dyskusje, zadania treningowe, prezentacje
Literatura
J. Szymańska - Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki
T. Wiśniewski -Profilaktyka pedagogiczna
A. Kozłowska -Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka
K. Geldard,D. Geldard - Jak pracować z dziecięcymi grupami terpeutycznymi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: