MS1-Moduł specjalnościowy 1:Metodyki pracy z osobą niepełnosprawną 2300-MS1-PW/TE
W ramach modułu realizowane są następujące przedmioty: Uwarunkowania rozwoju i edukacji osób niepełnosprawnych
Metodyka pracy z osobami przewlekle chorymi i z osobami z zaburzeniami ruchowymi
Metodyka pracy z osobami z zaburzeniami sensorycznymi
Metodyka pracy z osobami z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz jej miejscu w systemie nauk pedagogicznych oraz powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi
Ma podstawową wiedzę o typowych strukturach i instytucjach (edukacyjnych, kulturowych, politycznych) wspierających osoby niepełnosprawne,
Ma podstawową wiedzę o relacjach społecznych pomiędzy osobą niepełnosprawną a jej środowiskiem i instytucjami społecznymi
Zna rodzaje więzi społecznych w zakresie w zakresie pedagogiki i nauk współpracujących
Ma elementarna wiedzę o psychospołecznych problemach osób z niepełnosprawnością oraz uwarunkowaniach ich społecznego funkcjonowania
Ma wiedzę o normach i regułach organizujących proces edukacji osób z niepełnosprawnością. Zna podstawowe normy i reguły funkcjonowania odpowiednich instytucji edukacyjnych.
Ma wiedzę o mechanizmach i uwarunkowaniach procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością
Ma wiedzę o poglądach na mechanizmy i uwarunkowania procesu edukacji, rehabilitacji, wspierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością
Zna podstawowe zasady i formy tworzenia instytucji edukacyjnych, terapeutycznych, pomocowych i wpierających
Umiejętności:
Potrafi prawidłowo interpretować proces edukacji osób z niepełnosprawnością oraz określić jego znaczenie
Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz nauk pokrewnych w celu analizy złożonych problemów, wychowania, kształcenia i wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością
Potrafi diagnozować i analizować potrzeby oraz proces edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością
Potrafi przewidywać praktyczne skutki procesu edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością.
Potrafi posługiwać systemem klasyfikacji rodzaju stopnia niepełnosprawność oraz normami i regułami systemu edukacji i pomocy w celu projektowania właściwych działań pedagogicznych
Posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów edukacyjnych i pomocowych, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie oraz potrafi je wdrożyć
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk w procesie edukacji, wspierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością.
Posiada umiejętności przygotowywania prac seminaryjnych z wykorzystaniem podstawowych teorii, terminologii i źródeł z zakresu pedagogiki specjalnej
Posiada umiejętność przygotowania prezentacji ustnych, medialnych z wykorzystaniem podstawowych teorii, terminologii i źródeł z zakresu pedagogiki specjalnej
Kompetencje społeczne:
Ma pogłębioną świadomość wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy zaburzeń rozwoju. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i doskonalenia zawodowego
Potrafi pracować w zespołach diagnostycznych. Umie współpracować z innymi specjalistami i instytucjami. Ma świadomość konieczności i doniosłości zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w procesie diagnozy.
Potrafi planować diagnozę oraz określać jej priorytety
Czuje się odpowiedzialny za skutki i efekty swoje pracy (wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością ). Potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane diagnozowaniem.
Opanował umiejętność samokształcenia, potrafi wyszukać i nabyć potrzebne informację oraz umiejętności.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, po wcześniejszym uzyskaniu zaliczeń (obecności, kolokwia) ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu
Literatura
wg ustaleń przedmiotowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: