NSiP - Praktyka pedagogiczna nauczycielska w szkole 2300-MS1-NPiS-PrSz
Pełny opis
Praktyka dyplomowa ma charakter próbnej pracy nauczycielskiej w klasach I-III, powinna zapoznać z różnymi aspektami pracy zawodowej nauczycieli/lek wczesnej edukacji, a w szczególności umożliwić studetom/tkom: rozwijanie refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w szkole, doskonalenie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktycznym działaniu, osiąganie sprawności w projektowaniu, planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem metody projektów, doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy.
Na treść praktyki składa się:
1. Pogłębienie wiedzy na temat dokumentów prawnych funkcjonowania szkoły: statut, program wychowawczy, program profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, szkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, inne regulaminy obowiązujące na terenie szkoły.
2. Prowadzenie i korzystanie z dokumentacji szkolnej: program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny
3. Pogłebienie wiedzy na temat zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego.
4. Wykonywanie obowiązków nauczyciela/lki – wychowawcy klasy
5. Projektowanie, organizowanie, prowadzenie i ewaluacja zajęć z uczniami kl. I-III, realizowanych z wykorzystaniem metody projektów.
6. Analizowanie wyników obserwacji pracy nauczyciela/nauczycielki i uczniów /uczennic klas, w których odbywa się praktyka.
7. Wykorzystywanie w procesie dydaktycznym metod aktywizujących oraz różnych form pracy z uczniami/uczennicami w celu motywowania ich do uczenia się.
8. Diagnozowanie i indywidualizowanie pracy uczniów/uczennic o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
9. Pogłebienie wiedzy na temat zasad współpracy z różnymi instytucjami wspierającymi rozwój dziecka.
10. Ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów/uczennic. Ocenianie zachowania ucznia/uczennicy.
11. Analiza i rozwiązywanie problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej.
12. Dokumentowanie własnej pracy i ocenianie nabytych kompetencji pedagogicznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
Student/ka zna:
- podstawowe dokumenty prawne, na których opiera się praca szkoły,
- zasady oceny pracy nauczyciela, wynikające z planu nadzoru pedagogicznego,
- zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć, wykorzystujących metodę projektu,
- metody aktywizujące, ich zalety i ograniczenia,
- metody diagnozowania uczniów/uczennic i sposoby wspierania ich rozwoju,
- metodę analizy zdarzeń krytycznych,
- zasady i metody organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami.
Student/ka umie:
- korzystać i prowadzić dokumentację szkolną,
- obserwować pracę nauczyciela/lki i analizować wyniki obserwacji,
- projektować, organizować, prowadzić i ewaluować zajęcia, realizowane z wykorzystaniem metody projektów,
- wykorzystywać w procesie dydaktycznym metody aktywizujące,
- diagnozować i indywidualizować pracę uczniów/uczennic o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- oceniać wiedzę, umiejętności oraz zachowanie uczniów/uczennic,
- analizować i rozwiązywanie problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej,
- organizować proces współpracy z rodzicami,
- oceniać i dokumentować własną pracę.
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
- rzetelnie i odpowiedzialnie realizuje zadania praktyk,
- wykazuje aktywność i zaangażowanie w czasie praktyk,
- współpracuje z nauczycielami/lkami i innymi pracownikami szkoły oraz z rodzicami,
- postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia
Praktykę zalicza opiekun z Wydziału na podstawie dokumentacji przebiegu praktyki, opinii szkoły podstawowej oraz własnych spostrzeżeń pohospitacyjnych.
Literatura
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, 2005
Fisher R., Uczymy się uczyć, WSiP, 1999
Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSiP, 2000
Rudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność, 2010
Helm J.H., Katz J.G , Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wyd. CODN, 2003
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna -podstawowe problemy i rozwiązania,
Wyd. Akademickie „Żak”, 2006
Włoch St., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
Wyd. Akademickie „Żak”, 2009
Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: