MS1 - Moduł specjalnościowy - Teoria założeń animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej 2300-MS1-AKN1
W ramach modułu teorii i założeń animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej jest sześć przedmiotów:
Teoretyczne podstawy wiedzy o animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej
Teoria edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej
Teoria animacji społeczno-kulturalnej
Edukacja pozaformalna i animacja w Polsce i na świecie - "dobre praktyki"
Media w animacji i edukacji pozaformalnej
Style uczenia się
Celem jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami, założeniami oraz teoriami funkcjonującymi w ramach animacji społeczno-kulturalnej oraz edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej; rolą mediów w obu tych obszarach; różnymi stylami nauczania, uczenia się i działania; a także z instytucjami, organizacjami, które te założenia wdrażają do praktyki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- historię animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz związane z nimi kluczowe teorie i terminologię,
- miejsce animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej w naukach społecznych i humanistycznych oraz wzajemne relacje między tymi subdyscyplinami i konsekwencje z tego wynikające dla praktycznego działania,
- prawidłowości rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, zależności wynikające z różnych stylów myślenia, działania i uczenia się oraz uwarunkowane tym metody wspierania rozwoju,
- specyfikę funkcjonowania grupy formalnej i nieformalnej,
- procesy grupowe, dynamikę grupy, role społeczne oraz wynikające z tego sposoby diagnozowania oraz wspierania rozwoju jednostki i grupy,
- znaczenie kreatywności, innowacyjności i twórczości w obrębie animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej,
Student/ka potrafi:
- analizować poznane teorie i związane z nimi pojęcia z zakresu animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej tworząc własne definicje,
- korzystać z różnych źródeł wiedzy z zakresu animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej, prezentować różne stanowiska i krytycznie je porównywać,
- analizować dotychczasowy stan wiedzy pod kątem jej niedostatków dotyczący funkcjonowania grup, jednostek oraz instytucji z obszaru animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej,
- przeprowadzić proste badanie dotyczące wybranego zagadnienia z obszaru animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej i zaprezentować jego wyniki,
- zaplanować, zrealizować i podsumować pracę w zespole na określony temat,
- dokonać analizy własnych możliwości, mocnych i słabych stron i stosownie do tego zaplanować działania,
Student/ka jest gotów/gotowa do:
- analizy i oceny poziomu swojej wiedzy w obszarze animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz poszukiwania dróg doskonalenia się w wybranym obszarze,
- korzystania z różnych źródeł "dobrych praktyk" w planowaniu pracy animacyjnej.
Kryteria oceniania
Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (tylko do wewnętrznych rozliczeń). Średnia ocena ze wszystkich przedmiotów powyżej 4,5 zwalnia z egzaminu modułowego i daje ocenę 5 (bardzo dobry). Osoby, które nie mają średniej powyżej 4,5 przystępują do egzaminu pisemnego
Literatura
Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, red. K. Segiet, K. Słupska-Kwiatkowska
Castells M. , Społeczeństwo sieci
Dom kultury w XXI wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania, (red.) B. Jedlewska, B. Skrzypczak,
Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem
Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo /dez/informacyjne
Golka M., Socjologia kultury
Hunter G., Hauser U., Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty
Jankowski Dz., Edukacja wobec zmiany
Jedlewska B., Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce,
Jenkins H. , Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów
Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercializacja kultury
Kłoskowska A., Kultura masowa - krytyka i obrona
Macdonald D., Teoria kultury masowej
Mc Luhan M. , Wybór tekstów
Piekarski J., Śliwerski B., Edukacja alternatywna
Plewka Cz., Taraszkiewicz M., Uczymy się uczyć
Rasfeld M. , Breidenbach S., Budząca się szkoła
Uczyć się inaczej. Compendium wiedzy o edukacji pozaformalnej na podstawie doświadczeń uczestników I uczestniczek Programu “Młodzież w działaniu” (2007 – 2013), FRSE
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: