MS1 - Teoria edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej 2300-MS1-AKN-TEN1
W ramach zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi teoriami funkcjonującymi w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz z praktycznymi wdrożeniami tych teorii do działań w obszarze edukacji i kultury. Studenci dowiedzą się, w jaki sposób edukacja nieformalna i pozaformalna jest realizowana w Polsce oraz jakie tendencje w tym zakresie widoczne są w trendach światowych. Podczas wykładu zostaną zaprezentowane metody, które są wykorzystywane do działań w ramach tych nurtów, czym one się charakteryzują i w jakich sytuacjach mogą być stosowane.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe pojęcia zakresu edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz wie jakie powiązania między nimi występują
Wie, jakie miejsce w naukach społeczno-humanistycznych zajmuje edukacja nieformalna, pozaformalna i alternatywna
Rozumie, jakie różnice występują między edukacją nieformalną, pozaformalną i alternatywną
Zna podstawowe teorie z zakresu edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej
Wie z jakimi grupami społecznymi i wiekowymi można pracować w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej
Wie w ramach jakich struktur społecznych i instytucji można realizować działania z zakresu edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz z jakimi uwarunkowaniami jest to związane
Wie, jak przebiegają procesy komunikacyjne w obrębie grupy, zna role społeczne, które w grupie funkcjonują
Umiejętności
Charakteryzuje poszczególne teorie z obszaru edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz wskazuje na powiązania miedzy nimi
Wskazuje i charakteryzuje przykłady działalności w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej
Analizuje możliwość realizowania działań z zakresu edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej w określonych strukturach społecznych i instytucjach
Potrafi zanalizować grupę (pod kątem jest stopnia rozwoju, przebiegających procesów grupowych, potrzeb i możliwości) w określonej sytuacji społecznej i dobrać właściwą metodę pracy z obszaru edukacji nieformalnej, pozaformalnej
Potrafi ocenić adekwatność dobranych metod działań w określonej sytuacji społecznej
Korzystając z różnych źródeł zdobywa informacje, aktywnie poszukuje sposobów, które poszerzają wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej
Kompetencje
Ocenia daną sytuację społeczną z punktu widzenia różnych ról społecznych - przyjmuje różne punkty widzenia
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania działań w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej
Analizuje i krytycznie odnosi się do nowych trendów w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej
Ma świadomość znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej dla działań praktycznych
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z obszaru edukacji nieformalnej , pozaformalnej i alternatywnej oraz konieczności stałego doskonalenia się w tym zakresie
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest pisemna praca badawcza na określony temat oraz prezentacja założeń i efektów tej pracy na forum grupy, a także zadania do wykonania na platformie Kampus
Literatura
M. Rasfeld, S. Breidenbach, Budząca się szkoła
Doświadczać uczenia się. Materiały pokonferencyjne, FRSE
Uczyć się inaczej. Compendium wiedzy o edukacji pozaformalnej na podstawie doświadczeń uczestników I ucestniczek Programu “Młodzież w działaniu” (2007 – 2013), FRSE
Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty I kontynuacje, red. B. Śliwerski
Edukacja alternatywna: nowe teorie, modele badań, i reform, red. J. Piekarski, B. Śliwerski
Outdoor-owy zawrót głowy. Praktyczne zastosowanie edukacji nieformalnej w tym outdoor eduaction w pracy z młodzieżą, red. Katarzyna Jurewicz
Grywalizacja. Zrób to sam. Poradnik, opracowanie: J. Siadkowski
S. Czachorowski, Wyludniające się sale wykładowe
- Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: