Style myślenia, działania i uczenia się 2300-MPiB-SM
W trakcie zajęć studenci/tki poznają różnorodne typologie preferencji dotyczące myślenia, działania i uczenia się, a także nauczania. Nauczą się rozpoznawać oraz analizować swoje preferencje w tych obszarach, wykorzystując testy diagnostyczne i ćwiczenia praktyczne. Jednocześnie zajęcia kładą duży nacisk na rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia – studenci/tki będą oceniać wiarygodność popularnych teorii dotyczących preferencji uczenia się oraz ich praktycznych zastosowań, opierając się na dowodach naukowych.
Proces nauczania oparty jest na doświadczeniu: uczestnicy najpierw testują dane koncepcje w praktyce, a następnie je analizują. Studenci zyskają również umiejętności radzenia sobie ze stresem związanym z nauką i egzaminami oraz projektowania zajęć dostosowanych do grup zróżnicowanych pod względem preferencji dotyczących uczenia się. W trakcie pracy zespołowej i symulacji sytuacji społecznych będą mieli okazję lepiej rozpoznać własny styl przewodzenia i współpracy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
- jakie nauki zajmują się opisywaniem i analizowaniem preferencji dotyczących myślenia, działania i uczenia się;
- terminologię z zakresu różnych teorii uczenia się i preferencji uczenia się; rozumie powiązania i zależności występujące między nimi;
- podstawowe teorie dotyczące uczenia się oraz preferencje myślenia, działania i uczenia się oraz rozumie powiązania między nimi;
- typologie preferencji myślenia, działania i uczenia się i nauczania;
- jaka jest relacja między funkcjonowaniem grupy a preferencjami członków grupy w zakresie myślenia, działania i uczenia się.
- metody wspierające uczenie się odpowiadające poszczególnym preferencjom uczenia się.
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- scharakteryzować określony typ preferencji uczenia się i nauczania;
- dobrać do określonej sytuacji wychowawczej właściwe metody odpowiadające różnym preferencjom myślenia, działania i uczenia się;
- określić własne preferencje dotyczące myślenia, działania, uczenia się i nauczania.
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a do:
- oceniania przydatności i dobierania właściwych metod pracy w ramach różnych preferencji dotyczących uczenia się w określonych sytuacjach wychowawczych;
- wykonywania zadań zespołowych przyjmując różne role, dostosowując się do wymagań grupy i celu jaki ma ona przed sobą;
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu preferencji dotyczących myślenia, działania i uczenia się;
- do rozwijania swoich zdolności i umiejętności wynikających z preferencji dotyczących myślenia, działania i uczenia się.
Kryteria oceniania
- Przygotowanie prezentacji z określonego tematu z uwzględnieniem metod aktywizujących
- Opracowanie w grupach konspektu zajęć z uwzględnieniem preferencji dotyczących uczenia się oraz przeprowadzenie wybranego fragmentu zajęć z tego konspektu
- Zaliczenie aktywności na platformie Kampus
- Obecności na zajęciach
Literatura
Bubak-Woźniakiewicz, K., Style nauczania i uczenia się – psychologia kształcenia
Bubrowiecki, A., Ale urwał! Techniki błyskawicznego przyswajania wiedzy
Dehaene, S., Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery...
Garstka, T., Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu
Hunter, G., Hauser, U., Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty
Kaczmarzyk, M., Strefa napięć. Historia naturalna konfliktu z nastolatkiem
Klichowski, M., Między linearnością a klikaniem. O społecznych konstrukcjach podejść do uczenia się
Moost, N., Jak kózka uczyła się pływać
Padej, K., Style nauczania
Pankowska, D., Nauczyciele wobec wiedzy o ukrytym programie
Plewka, Cz., Taraszkiewicz, M., Uczymy się uczyć
Rasfeld, M., Breidenbach, S., Budząca się szkoła
Sztejnberg, A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: