Warsztat kierunkowy I/2 2300-MPRJ-WK
„Warsztat kierunkowy” to przedmiot o charakterze praktycznym, który umożliwia studentom i studentkom rozwój kompetencji niezbędnych do prowadzenia działań edukacyjnych, animacyjnych i wychowawczych w różnych kontekstach społecznych i kulturowych. Co semestr w ramach przedmiotu oferowane są różnorodne warsztaty tematyczne, m.in. z obszaru sztuk wizualnych, ekspresji ruchowej, dźwięku, pracy nad sobą lub działania wspierającego.
Zajęcia służą rozwijaniu umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć warsztatowych dostosowanych do potrzeb zróżnicowanych grup – zarówno dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Istotną rolę odgrywa tu nauka rozpoznawania indywidualnych preferencji działania, budowania kontaktu, pracy w grupie oraz poszukiwania własnych narzędzi i metod pracy. Studenci/tki uczą się analizować skuteczność podejmowanych działań, planować i ewaluować własne projekty warsztatowe, a także korzystać z dobrych praktyk.
Ważnym elementem warsztatów jest również refleksja nad rolą pedagoga i animatora w procesie wspierania rozwoju uczestników działań warsztatowych.
Zajęcia realizowane są w formie praktycznej – poprzez działanie, doświadczanie i refleksję. Ich celem jest również budowanie gotowości do samodzielnego projektowania i prowadzenia działań edukacyjnych w przyszłej pracy zawodowej. Warsztat kierunkowy rozwija kompetencje kluczowe dla nowoczesnego pedagoga i edukatora.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w terenie
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
- podstawowe zasady etyczne i prawne odnoszące się do pracy pedagoga i edukatora w kontekście działań twórczych i rozwojowych (K1_W09);
- dobre praktyki i procedury obowiązujące w pracy edukacyjnej i animacyjnej prowadzonej metodami warsztatowymi (K1_W13).
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- przygotować i zrealizować działania warsztatowe dostosowane do potrzeb i możliwości określonej grupy uczestników oraz przeanalizować ich efekty (K1_U02);
- odnieść treści warsztatów do wiedzy z obszaru pedagogiki alternatywnej i animacji społeczno-kulturalnej oraz poszukiwać nowych inspiracji edukacyjnych (K1_U03);
- analizować skuteczność działań podejmowanych podczas warsztatów w kontekście potrzeb uczestników i możliwości ich wsparcia (K1_U04);
- rozpoznawać własne zasoby i styl pracy warsztatowej oraz planować dalszy rozwój zawodowy w obszarze edukacji i animacji (K1_U07).
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
- potrafi projektować działania edukacyjno-warsztatowe z wykorzystaniem wiedzy ekspertów z różnych dziedzin oraz metod twórczej pracy (K1_K02);
- potrafi współpracować z innymi osobami i instytucjami przy organizacji działań edukacyjno-wychowawczych oraz przyjmować różne role w zespole prowadzącym warsztaty (K1_K03).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia warsztatów jest:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- przygotowanie określonego zadania w ramach warsztatów
Literatura
Literatura i materiały multimedialne dobierane są każdorazowo przez prowadzącego w zależności od tematu realizowanego warsztatu.
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Temat warsztatów: Taniec w pracy pedagoga |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: