Moduł Projektowy 2300-MPRJ
Celem modułu jest przygotowanie i wdrożenie studentów i studentki do samodzielnej realizacji projektów animacyjnych pod opieką wykładowcy. Studenci i studentki poznają zasady przygotowania, realizowania oraz ewaluowania projektów animacyjnych, a następnie zdobytą wiedzę stosują w praktyce w ramach dwóch projektów: dla młodszych kolegów i koleżanek oraz dla wybranej grupy odbiorców z instytucji zewnętrznej. Podczas realizacji przedmiotów modułowych zdobędą umiejętności promowania projektów w wybranym medium społecznościowym. Poszerzą swoje umiejętności warsztatowe z wybranych technik animacyjnych oraz obszarów edukacji alternatywnej i artystycznej. W ramach modułu studenci zrealizują praktykę w wybranej organizacji pozarządowej lub centrum aktywności lokalnej (CAL/MAL/CAS), zapoznają się z zasadami i specyfiką funkcjonowania wybranej instytucji oraz prowadzoną dokumentacją. Poprowadzą obserwację wybranych aktywności oraz przygotują i przeprowadzą (po uzgodnieniu z opiekunem praktyk) warsztaty na określony temat. Warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie zaświadczenia o odbyciu praktyki oraz przygotowanie portfolio dokumentującego zdobyte doświadczenie.
Cele praktyk pedagogicznych:
• poszerzenie wiedzy zdobytej na studiach i rozwijanie umiejętności jej wykorzystania w zakresie stosowania różnych technik animacyjnych,
• kształcenie umiejętności projektowania wydarzeń w przestrzeni edukacji alternatywnej i artystycznej,
• poznanie organizacji pracy różnych typów instytucji pozarządowych i samorządowych, a zwłaszcza tych, w których absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie,
• nabycie umiejętności projektowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć,
• nabycie umiejętności refleksyjnej analizy pracy edukatora/animatora i uczestników zajęć podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów,
• nabycie umiejętności analizowania własnej pracy i jej skutków oraz pracy uczestników zajęć,
• doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem obcym w sytuacjach zawodowych.
Moduł realizuje standardy D (D.1 Dydaktyka przedmiotu nauczania lub zajęć) – Animacja grup zadaniowych (30h Proj); D.2 – praktyki zawodowe - Praktyka zawodowa w organizacji pozarządowej (30h Pr).
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
1. zasady prowadzenia działań animacyjnych i edukacyjnych, w tym dobór metod, analizę efektów i sposób ich prezentacji – ze szczególnym uwzględnieniem projektów społeczno-kulturalnych (K1_W03)
2. metody wspierania uczestników o różnych potrzebach edukacyjnych i społecznych (K1_W08)
3. podstawy etyczne pracy pedagoga i animatora (K1_W09)
4. zasady bezpieczeństwa pracy w pracy edukatora i animatora (K1_W10)
5. standardy i dobre praktyki w realizacji projektów animacyjnych i edukacyjnych w środowisku społecznym (K1_W13)
6. zadania pedagoga i animatora w motywowaniu grupy i wspieraniu uczestników w radzeniu sobie z trudnościami (K1_W14)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
1. przygotować i zrealizować projekt animacyjny odpowiadający potrzebom danej grupy oraz przeprowadzić jego ewaluację (K1_U02)
2. analizować dorobek i praktyki z zakresu animacji społeczno-kulturalnej oraz wykorzystywać je w nowych projektach edukacyjnych (K1_U03)
3. oceniać działania edukacyjne i animacyjne oraz proponować rozwiązania dopasowane do potrzeb uczestników (K1_U04)
4. rozpoznać swoje mocne strony jako edukatora/animatora i planować własny rozwój zawodowy (K1_U07)
5. koordynować pracę zespołu projektowego, przydzielać zadania i współdziałać z innymi osobami i instytucjami (K1_U08)
6. projektować i prowadzić działania edukacyjne i animacyjne (K1_U10)
7. samodzielnie poszukiwać wiedzy i rozwijać umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł (K1_U11)
8. tworzyć i prowadzić działania profilaktyczne, wychowawcze i wspierające rozwój uczestników, analizować ich skuteczność i dostosowywać metody (K1_U12)
9. wspierać rozwój kreatywności i samodzielnego myślenia dzieci i młodzieży w projektach edukacyjno-animacyjnych (K1_U13)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/gotowa do:
1. krytycznego oceniania swojej wiedzy i potrzeby jej ciągłego rozwijania w zmieniających się warunkach pracy pedagoga i animatora (K1_K01)
2. planowania i realizowania działań edukacyjnych z uwzględnieniem wiedzy specjalistycznej z różnych dziedzin (K1_K02)
3. organizowania działań w środowisku lokalnym i współpracy z różnymi podmiotami w zespole projektowym (K1_K03)
4. działania w sposób przedsiębiorczy oraz podejmowania inicjatyw społecznych w edukacji i animacji (K1_K04)
5. przestrzegania zasad etyki zawodowej, formułowania własnych poglądów z szacunkiem dla innych, odpowiedzialnego działania jako pedagog i animator (K1_K05)
6. aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i kulturalnym, dbając o jakość i kulturę języka (K1_K06)
7. tworzenia otwartej atmosfery komunikacji, prowadzenia mediacji oraz pracy w grupach zróżnicowanych społecznie i emocjonalnie (K1_K07)
Kryteria oceniania
Z każdego komponentu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych komponentów jest ustalana przez prowadzących.
Do egzaminu przystępuje student, który zaliczył wszystkie składowe w ramach modułu.
Ocena końcowa z egzaminu modułowego to średnia z ocen z komponentów oraz projektu animacyjnego.
W ramach egzaminu studenci/tki prezentują w określonej formie efekty projektu animacyjnego.
Praktyki zawodowe
W ramach modułu student/ka odbywa 30 godzinną praktykę w organizacjach pozarządowych lub miejscach aktywności lokalnej (MAL)
Literatura
Studentów/tki obowiązuje znajomość lektur, materiałów edukacyjnych i multimedialnych podanych w ramach poszczególnych komponentów wchodzących w zakres modułu projektowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: