MPR - Moduł praktyk 2300-MPR-PPW
Zajęcia wchodzące w skład modułu mają umożliwić studentom doskonalenie umiejętności operowania wiedzą teoretyczną w praktycznym
działaniu poprzez analizowanie wyników obserwacji dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III szkoły podstawowej, w których
odbywają się praktyki oraz rozwijanie refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych tam
doświadczanych. Na treść zajęć składa się krytyczna ocena materiałów zgromadzonych podczas pobytu w placówce, umożliwiająca
doskonalenie sprawności w planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz imprez grupowych,
klasowych, przedszkolnych i szkolnych. Podczas zajęć studenci dokonują krytycznej analizy i refleksji nad przebiegiem praktyk, w tym:
• analizują obserwacje zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
• projektują i ewaluują zajęcia związane z realizacją projektu oraz inne zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne prowadzone samodzielnie
• omawiają wyniki diagnozy rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz sposoby oceniania ich wiedzy, umiejętności i
zachowania
• analizują zdarzenia krytyczne i projektują sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie placówek edukacyjnych
• omawiają zasady organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami i doświadczenia własne w tym zakresie
Celem przedmiotów wchodzących w skład modułu jest także pogłębienie wiedzy studentów na temat wybranych zagadnień
funkcjonowania szkoły jako instytucji społecznej, jej funkcji edukacyjnych, wychowawczych i kulturalnych.
Na treść praktyk składają się:
• poznanie dokumentów prawnych funkcjonowania przedszkola i szkoły: statutu, programu wcyhowawczego, programu profilaktycznego,
programu wspólpracy z rodzicami, systemu oceniania, kompetencji rady pedagogicznej, innym regulaminami obowiązującymi na terenie
przedszkola i szkoły
• nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji przedszkolnej i szkolnej: program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny
• poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego
• obserwowanie, projektowanie, organizowanie, prowadzenie i ewaluacja zajęć z dziecmi w przedszkolu i uczniami klas edukacji
wczesnoszkolnej, realizowanych z wykorzystaniem metody projektów
• analizowanie wyników obserwacji pracy nauczyciela/nauczycielki i dzieci wieku przedszkolnym oraz uczniów /uczennic klas, w których
odbywa się praktyka
• wykorzystywanie w procesie dydaktycznym metod aktywizujących oraz różnych form pracy z dziećmi w celu motywowania ich do
uczenia się
• diagnozowanie i indywidualizowanie pracy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
• poznanie zasad współpracy z różnymi instytucjami wspierającymi rozwój dziecka
• ocenianie wiedzy i umiejętności dzieci. Ocenianie zachowania dzieci. Analiza i rozwiązywanie problemów wychowawczych na terenie
placówek edukacyjnych
• poznanie zasad organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami
• dokumentowanie własnej pracy i ocenianie nabytych kompetencji pedagogicznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
• posiada wiedzę na temat celów, funkcji, zadań i prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedszkola i szkoły
• zna zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w tym:
wykorzystujących metodę projektu
• zna metody aktywizujące rozwój i uczenie się dziecka
• wie, jakimi metodami diagnozować i oceniać rozwój dziecka oraz jego osiągnięcia edukacyjne
• posiada wiedzę na temat wspierania rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach (zdolnych i z trudnościami w uczeniu się)
• zna metodę analizy zdarzeń krytycznych
• posiada wiedzę na temat procesu komunikowania się nauczyciela z dziećmi oraz dzieci w kontaktach rówieśniczych, zna sposoby
rozwiązywania sytuacji konfliktowych wśród dzieci
• wskazuje metody organizowania współpracy z rodzicami odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego
• zna pojęcie ukrytego programu, wskazuje jego przejawy w organizacji przestrzeni i pracy przedszkola i szkoły
• posiada wiedzę na temat organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci i środowiskiem lokalnym.
Umiejętności:
Student:
• potrafi korzystać z dokumentacji przedszkolnej i szkolnej oraz ją prowadzić
• umie obserwować pracę nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego oraz analizować wyniki obserwacji
• potrafi projektować, organizować, prowadzić i ewaluować zajęcia, w tym: realizowane z wykorzystaniem metody projektów
• umie świadomie i celowo wykorzystywać w procesie dydaktycznym metody aktywizujące, świadomie dobiera formy pracy dzieci oraz
celowo organizuje przestrzeń
• potrafi diagnozować i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
• potrafi oceniać wiedzę, umiejętności oraz zachowanie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
• potrafi interpretować zdarzenia zaistniałe w procesie dydaktyczno – wychowawczym z korzyścią dla rozwoju i edukacji dzieci
• potrafi organizować społeczne kontakty dzieci, wykorzystując wiedzę na temat komunikacji i procesów grupowych
• potrafi wykorzystać różne formy i sposoby włączania rodziców do współpracy z nauczycielem i placówką
• potrafi krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i realizowanymi sytuacjami edukacyjnymi podczas praktyk w
szkole i przedszkolu
• posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania,
analizowania i projektowania sytuacji pedagogicznych
• potrafi wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej
• umie oceniać i dokumentować własną pracę
Kompetencje społeczne:
Student:
• rzetelnie i odpowiedzialnie realizuje zadania praktyk
• wykazuje aktywność, inicjatywę i twórcze zaangażowanie w czasie praktyk
• współpracuje z nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola i szkoły
• jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, rodzicami i innymi sprzymierzeńcami w
środowisku lokalnym
• jest otwarty, empatyczny, refleksyjny i życzliwy w kontaktach z dziećmi
• jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy przedszkola i szkoły
• rozumie konieczność i podejmuje działania sprzyjające doskonaleniu kompetencji zawodowych (w zakresie umiejętności dydaktycznych,
wychowawczych, opiekuńczych) oraz dokonuje samooceny własnych kompetencji
• postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej
Kryteria oceniania
Egzamin ma charakter pracy pisemnej, przygotowywanej w domu. Warunkiem oddania pracy pisemnej jest otrzymanie zaliczeń ze
wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu.
Na zaliczenie modułu studenci przygotowuja tzw. credo pedagogiczne, w którym dokonują opisu (wraz z argumentacją) preferowanej/
preferowanych:
· koncepcji pedagogicznej
· wizji dziecka,
· roli i funkcji nauczyciela,
· wizji placówki edukacyjnej,
· sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo,
· preferowanych metod, form i środków dydaktycznych stosowanych w nauczaniu,
· sposobów uczestnictwa rodziców w szkolnej edukacji Końcowa ocena jest wyliczana na podstawie średniej ważonej. Waga ocen wchodzących w skład modułu wynosi 0,6, waga oceny z pracy
pisemnej 0,4.
Literatura
zestawy lektur zostały podane w opisach każdego z przedmiotów tworzących Moduł.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: