MOBS - Metody badań społecznych 2300-MOBS-MtBS-W
Tematy wykładów:
Blok I: powtórkowy.
Co to jest nauka: nauka a inne typy wiedzy: osobista, potoczna, zawodowa, ideologie, nauka a religie; nauka a wartości; nauki empiryczne i nieempiryczne, znaczenie intersubiektywnej kontroli w procesie badawczym, czym zajmuje się metodologia, problemy z tożsamością metodologiczną pedagogiki.
Badania podstawowe i stosowane w nauce: co to jest teoria i znaczenie teorii dla badań podstawowych, specyfika nauk społecznych: wielość paradygmatów i szkół naukowych, badania idiograficzne i nomotetyczne, struktura i logika procesu badawczego, przykład badania podstawowego; badania diagnostyczne, ewaluacyjne i badania w działaniu, znaczenie teorii w badaniach stosowanych, znaczenie metodologii w badaniach stosowanych.
Podstawowe strategie prowadzenia badań: podejście dedukcyjne (weryfikacja hipotez) i indukcyjne (eksploracja) w badaniach podstawowych, znaczenie hipotezy, orientacja ilościowa i jakościowa, podstawowe paradygmaty w badaniach jakościowych, problem trafności i rzetelności w badaniach jakościowych. Konceptualizacja czyli osadzenie pomysłu badawczego w wybranej teorii i sformułowanie problemu badawczego.
Pojęcie przyczynowości: determinizm vs indeterminizm, różne rozumienia przyczynowości, probabilistyczny charakter zjawisk społecznych, jak weryfikować hipotezy przyczynowe; pojęcie korelacji pozornej.
Schematy badań: schematy eksperymentalne vs schematy nieeksperymentalne, podstawowe schematy eksperymentalne, trafność wewnętrzna i zewnętrzna eksperymentu, siła efektu i znaczenie replikowalności, schematy nieeksperymentalne: badania przekrojowe, podłużne, sekwencyjne, porównawcze; jednostka analizy i jednostka obserwacji, analizy wielo- i międzypoziomowe, błąd ekologiczny.
Blok II: teorie pomiaru testowego
Klasyczna teoria testów (KTT): definicja konstruktu, proces tworzenia testu, klasyczna koncepcja błędu pomiaru i rzetelności testu, pojęcie mocy różnicującej zadania i rzetelności, analiza statystyczne wspierające tworzenie testów, skalowanie wyniku surowego, skale standardowe i pozycyjne, koncepcje trafności testu.
Teoria odpowiedzi na zadanie testowe (IRT): pojęcie zmiennej latentnej, koncepcja Rascha, krzywa charakterystyczna zadania, miary dopasowania, metody szacowania trudności zadań i poziomu umiejętności, modele 1PL, 2 PL, 3PL, mapowanie skali, wyznaczanie poziomów wykonania testu.
Blok III: metody socjometryczne
Blok IV: metody badań jakościowych
Specyfika badań jakościowych: paradygmaty w badaniach jakościowych, metodologia i rodzaje badań jakościowych, jakość w badaniach jakościowych. Rodzaje danych i podejścia analityczne. Błędy i wyzwania w metodach jakościowych. Standardy etyczne.
Budowanie schematu badawczego: problematyka badań jakościowych, cele badań jakościowych, pytania w badaniach jakościowych, fazy procesu badawczego, wybór metody badania; logika doboru próby, definicja kryteriów rekrutacyjnych/selekcyjnych
Wybrane metody badań: Case studies; badania biograficzne; badania w działaniu (Action research), metoda etnograficzna, teoria ugruntowana
Jakościowe techniki gromadzenia danych: wywiad; FGI (Focus Group Interview), obserwacja, analiza dokumentów; analiza materiałów audiowizualnych; analiza dyskursów, narracji
Analiza danych jakościowych: wybór strategii analizy danych (przesłanki teoretyczne), kategoryzacja i kodowanie danych jakościowych, przetwarzanie danych jakościowych, komputerowe wspomagania analizy danych jakościowych (CAQUDAS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Wie, czym jest metoda naukowa i potrafi odróżnić problemy naukowe od nienaukowych.
2. Zna najważniejsze paradygmaty badawcze w naukach społecznych.
3. Zna podstawowe schematy badawcze.
4. Wie, jak robić przegląd literatury i definiować pojęcia.
5. Ma pogłębioną wiedzę o metodach doboru próby badawczej, pozyskiwania danych ilościowych i jakościowych, w tym danych zastanych, i modelach ich analizy.
6. Zna strukturę publikacji naukowej, zasady przywoływania i cytowania literatury, robienia przypisów i bibliografii.
7. Zna etyczne zasady prowadzenia badania naukowego i publikacji wyników
kultura.
Umiejętności
1. Poprawnie definiuje pojęcia naukowe z zakresu nauk społecznych, rozumie ich abstrakcyjność i relacje z rzeczywistością.
2. Potrafi zaplanować badanie naukowe podstawowe i stosowane, zrobić przegląd literatury, sformułować problem badawczy, dobrać metody zbierania i analizy danych.
3. Potrafi analizować wyniki badań społecznych, sformułować pogłębioną interpretację, potrafi krytycznie ocenić uzyskane wyniki.
4. Umie powiązać wyniki badań z refleksją pedagogiczną.
Kompetencje społeczne
1. Potrafi przygotowywać i realizować projekty badawcze w zespole.
2. Potrafi być badaczem wrażliwym na społeczne i etyczne konsekwencje swoich działań.
Kryteria oceniania
By uzupełnić wiedzę z podstaw metodologii badań społecznych należy przestudiować podręcznik: Babbie E. (2013, 2009 lub 2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Treści rozszerzające będą przekazywane na wykładzie.
Po zakończeniu kursu odbędzie się pisemny sprawdzian. Obejmować będzie treści z podręcznika i wykładów. Będzie miał formę testu z pytaniami zarówno zamkniętymi jak i otwartymi. Wynik będzie wyrażony w punktach procentowych (czyli ze sprawdzianu będzie można dostać od 0 do maksymalnie 100 punktów procentowych).
Uzyskanie 50% gwarantuje zaliczenie kursu. Zakres od 50 % w górę zostanie podzielony na przedziały punktowe powiązane z skalą ocen.
Ocena ze sprawdzianu z Metod badań społecznych będzie cząstkową oceną egzaminacyjną z Modułu Badań Społecznych. Pod warunkiem zaliczenia wszystkich elementów składowych Modułu, ocena egzaminacyjna będzie średnią z ocen cząstkowych.
W razie niepowodzenia w I terminie, poprawkowy sprawdzian odbędzie się w sesji poprawkowej (wrzesień).
Literatura
Earl Babbie (2008) Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
David Silverman (2009) Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: