MNP - Pedagogika porównawcza 2300-MNP-PP
1.Podstawowe pojęcia pedagogiki porównawczej.
2.Przemiany historyczne, społeczne i ekonomiczne budujące model oświaty.
3.Narzędzia konstrukcji systemów oświatowych.
4.Porównawcza charakterystyka poziomów edukacyjnych.
5.Systemy edukacyjne w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich: organizacja, struktura, zarządzanie, podstawowe problemy. Podobieństwa i różnice.
6.Polski system edukacyjny, a kierunki oświaty na świecie.
7.Szkolnictwo alternatywne na świecie w ujęciu porównawczym.
8.Pedagogika porównawcza w międzynarodowych organizacji i instytucji oświatowych.
9.Problematyka edukacji zawodowej w ujęciu porównawczym.
10.Problematyka umasowienia szkolnictwa wyższego w ujęciu porównawczym.
11.Aktualne kierunki przemian w oświacie na świecie w ujęciu porównawczym.
W cyklu 2023Z:
1.Podstawowe pojęcia pedagogiki porównawczej. |
W cyklu 2024Z:
1.Podstawowe pojęcia pedagogiki porównawczej. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
a)opisuje strukturę pedagogiki porównawczej.
b)przedstawia uwarunkowania organizacji i funkcjonowania systemów oświatowych.
c)wyjaśnia mechanizmy reform oświatowych.
d)wymienia wady i zalety systemów szkolnych.
e)dostrzega związek i zależność między przemianami w oświacie i zmianami cywilizacyjnymi w otaczającym nas świecie.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
a)stosuje warsztat pedagoga porównawczego analizując systemy oświatowe.
b)dokonuje wyboru zmiennych opisujących funkcjonowanie systemów oświatowych zgodnie z uwarunkowaniami i zasadami polityki oświatowej.
Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):
a)dokonuje krytycznej analizy porównawczej systemów oświatowych wybranych państw.
b)analizuje zmienne historyczne, ekonomiczne, demograficzne i społeczne dla potrzeb wniosków wynikających z porównania systemów oświatowych.
c)ocenia kierunki reform oświatowych w celu doskonalenia własnego warsztatu pedagoga porównawczego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne wykładu polega na odpowiedzi na dwa pytania. Pytanie zamknięte (sprawdzające efekty kształcenia dotyczące zakresu informacji i faktów) i pytanie otwarte (sprawdzające efekty kształcenia związane z umiejętnościami wykorzystania przyswojonej wiedzy i stopniem opanowania kompetencji społecznych).
Warunki zaliczenia:
Zal. - odpowiedź na obydwa pytania. Średnia z dwóch pytań 60%-100%
Nzal. - odpowiedź tylko na jedno z dwóch pytań.
Literatura
1.Ahier J., Cosin B., Hales M. (1999), Diveristy and Change. Education, Policy and Selection, Routledge, London and New York
2.Cylkowska-Nowak M. (2004), Główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie, w: Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
3.Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej, Żak Warszawa 1997 r.
4.Dziewulak D. autor haseł: systemy edukacyjne Austrii, Belgii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburga, Portugalii w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom 1 A-F. Tom 2 G-Ł. Tom 3 M-O, Tom 4 P, Wydawnictwo Akademickie Żak, WARSZAWA 2003 r.
5.Dziewulak D.: Edukacja kulturalna w szkolnictwie wybranych państw europejskich, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 2(46)2016.
6.Dziewulak D.: System szkolny Irlandii, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych,
ANALIZY BAS nr 14(118)2014.
7.Dziewulak D.: Finansowanie zakupu podręczników szkolnych w wybranych państwach, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS nr 4(108)2014.
8.Dziewulak D.: Szkolnictwo wyższe w świetle raportów edukacyjnych, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 3(35)2013.
9.Dziewulak D.: Nadzór pedagogiczny w systemach edukacyjnych w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 7(96)
10.Dziewulak D.: Kształcenie zawodowe w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 6(95)
11.Dziewulak D.: Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkolnictwie zawodowym w Polsce i w wybranych państwach UE, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 4(93)
12.Dziewulak D.: Kształcenie na odległość w wybranych państwach europejskich, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2012 r. nr 18(85)
13.Gmerek T. (2011), Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Impuls, Kraków
14.Hildebrandt D. (2006), Zjednoczenie Niemiec a edukacja obowiązkowa w nowych krajach związkowych, Garmond, Poznań
15.Konarzewski K., TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej, Warszawa 2012.
16.Melosik Z. (2007), Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków
17.Michalik E., Chałupczak H. (2006), Mniejszości narodowe i etniczne w procesach transformacji oraz integracji, Wydawn. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
18.Pachociński R. (2007), Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie Żak
19.Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2012
20.Bieżące artykuły, raporty OECD i EURYDICE wskazane przez wykładowcę.
W cyklu 2023Z:
1.Ahier J., Cosin B., Hales M. (1999), Diveristy and Change. Education, Policy and Selection, Routledge, London and New York |
W cyklu 2024Z:
1.Ahier J., Cosin B., Hales M. (1999), Diveristy and Change. Education, Policy and Selection, Routledge, London and New York |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: