MNP - Pedagogika ogólna 2300-MNP-PO
Analiza kondycji współczesnej pedagogiki jest przedstawiona w perspektywie napięć i sprzeczności nurtujących dzisiejszą refleksję (etyczną, społeczną, polityczną) i w znacznej mierze wyznaczających i warunkujących "niewspółmierność perspektyw" współczesnych koncepcji pedagogicznych.
Uświadomienie studentom problematyczności i "nieoczywistości" podstawowych założeń koncepcji etycznych i pedagogicznych pozwoli uczestnikom zajęć: po pierwsze, na krytyczną analizę własnych, często jedynie intuicyjnych i bezrefleksyjnie formułowanych przekonań. Po wtóre, umożliwi próbę samodzielnego naszkicowania podstaw niesprzecznego wewnętrznie rozumienia celu i sensu wychowania.
W trakcie zajęć będą analizowane cywilizacyjno-kulturowe uwarunkowania: powstania i ewolucji tożsamości pedagogiki; zmiany relacji między teorią a praktyką edukacyjną; wielości współczesnych pedagogii i zróżnicowania ich recepcji.
Jako kontekst powyższych tematów pojawia się analiza pedagogicznych implikacji, fundamentalnych dla refleksji edukacyjnej zagadnień etycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student postrzega problematykę edukacyjną przez pryzmat funkcjonowania różnych systemów etycznych i politycznych. Potrafi dostrzec wieloaspektowe uwarunkowania współczesnej edukacji i złożoność jej zaplecza teoretycznego. Umie podjąć krytyczną analizę własnych poglądów dotyczących problematyki pedagogicznej umożliwiającą zajęcie refleksyjnej postawy wobec złożoności praktyki i teorii pedagogicznej.
Potrafi formułować problemy i podejmować wysiłek ich rozwiązania zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym.
Student dostrzega ważność wchodzenia w merytorycznie znaczące relacje komunikacyjne z innymi osobami zaangażowanymi w proces edukacji.
Widzi wartość otwarcia się na inne stanowiska teoretyczne.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne. Studenci odpowiadają na trzy pytania bezpośrednio odnoszące się do treści prezentowanych podczas wykładu.
Literatura
1. Platon, Państwo
2. Arystoteles, Polityka oraz Etyka nikomachejska
3. N. Machiavelli, Książę oraz Rozważania...
4. T. Hobbes, Lewiatan
5. J. Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa
6. J.S. Mill, Utylitaryzm
7. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności
8. R. Descartes, Rozprawa o metodzie
9. F. Tonnies, Wspólnota i stowarzyszenie
10. S. Hessen, Podstawy pedagogiki oraz O sprzecznościach i jedności wychowania
11. H.-G. Gadamer, Prawda i metoda
12. D. Benner, Edukacja jako kształcenie i kształtowanie
13. H. v. Schoenebeck, Antypedagogika w dialogu
14. L. Strauss, Prawo naturalne w świetle historii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: