MNP - Moduł nauk pedagogicznych 2300-MNP
Celem modułu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne w pracy pedagoga i andragoga. Studenci będą zdobywać podstawową i najnowszą wiedzę, która pozwoli im zrozumieć współczesne problemy edukacji w szerokich kontekstach oraz ocenić zastosowane rozwiązania praktyczne tych problemów. Studenci będą poznawać wiedzę dotyczącą współczesnych koncepcji edukacji dorosłych, pedagogiki ogólnej i pedagogiki porównawczej oraz praktycznych aplikacji tych koncepcji. Ponadto, studenci zostaną wyposażeni w kompetencje potrzebne do zaplanowania własnego rozwoju poznawczego w toku studiów, a także pomagające im w samodzielnym zdobywaniu wiedzy pedagogicznej.
Analiza kondycji współczesnej pedagogiki zostanie przedstawiona w perspektywie napięć i sprzeczności nurtujących dzisiejszą refleksję (etyczną, społeczną, polityczną) i w znacznej mierze wyznaczających i warunkujących "niewspółmierność perspektyw" współczesnych koncepcji pedagogicznych.
Zagadnienia omówione podczas wykładów są przedmiotem szczegółowej analizy i pogłębionej refleksji podczas konwersatoriów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
- opisuje strukturę pedagogiki porównawczej;
- przedstawia uwarunkowania organizacji i funkcjonowania systemów oświatowych;
- wyjaśnia mechanizmy reform oświatowych;
- wymienia wady i zalety systemów szkolnych;
- dostrzega związek i zależność między przemianami w oświacie i zmianami cywilizacyjnymi w otaczającym nas świecie;
- posiada wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć andragogicznych oraz rozumie prawidłowości dotyczące podłoża ich cech konstytutywnych i zakresów znaczeniowych;
- posiada wiedzę na temat prawidłowości rozwoju człowieka w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości, konsekwencji zmian rozwojowych dla procesu uczenia się oraz możliwości edukacyjnego wspomagania rozwoju człowieka dorosłego;
- zna podstawowe koncepcje rozwoju człowieka dorosłego, rozumie ich istotę, potencjał i ograniczenia;
- zna podstawowe modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, rozumie różnice między nimi oraz tkwiący w nich potencjał edukacyjny;
- postrzega problematykę edukacyjną przez pryzmat funkcjonowania różnych systemów etycznych i politycznych;
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
- stosuje warsztat pedagoga porównawczego analizując systemy oświatowe;
- dokonuje wyboru zmiennych opisujących funkcjonowanie systemów oświatowych zgodnie z uwarunkowaniami i zasadami polityki oświatowej;
- potrafi zidentyfikować stadia rozwoju człowieka dorosłego z uwzględnieniem specyficznych zadań rozwojowych;
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do autorefleksji na temat zmian zachodzących w poszczególnych fazach i obszarach życia człowieka dorosłego;
- wykorzystując zdobytą wiedzę potrafi zaproponować różne edukacyjne formy wspomagania rozwoju;
- potrafi dostrzec wieloaspektowe uwarunkowania współczesnej edukacji i złożoność jej zaplecza teoretycznego;
- potrafi formułować problemy i podejmować wysiłek ich rozwiązania zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym;
Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):
- dokonuje krytycznej analizy porównawczej systemów oświatowych wybranych państw;
- analizuje zmienne historyczne, ekonomiczne, demograficzne i społeczne dla potrzeb wniosków wynikających z porównania systemów oświatowych;
- ocenia kierunki reform oświatowych w celu doskonalenia własnego warsztatu pedagoga porównawczego;
- odpowiedzialnie realizuje przebieg własnego procesu edukacji wypełniając sumiennie swoje obowiązki;
- ustosunkowuje się krytycznie do analizowanych podczas zajęć problemów;
- dostrzega ważność wchodzenia w merytorycznie znaczące relacje komunikacyjne z innymi osobami zaangażowanymi w proces edukacji;
- widzi wartość otwarcia się na inne stanowiska teoretyczne;
Kryteria oceniania
Przystąpienie do egzaminu modułowego uzależnione jest od uzyskania zaliczenia wykładów i konwersatorium wchodzących w skład modułu.
Egzamin odbywa się w sali. Studenci dostają polecenie przygotowania wypowiedzi pisemnej na zadany temat, integrujący zagadnienia wchodzące w skład przedmiotów tworzących Moduł Nauk Pedagogicznych.
Literatura
1. T. Aleksander: Andragogika. Podręcznik akademicki
2.J. Kargul: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej
3. M. Malewski : Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice
4. Z. Pietrasiński: Rozwój człowieka dorosłego
5. J. Półturzycki i In.(red.): Edukacja ustawiczna – idee i doświadczenia
6.Ahier J., Cosin B., Hales M. (1999), Diveristy and Change. Education, Policy and Selection, Routledge, London and New York
7.Cylkowska-Nowak M. (2004), Główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie, w: Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
8.Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej, Żak Warszawa 1997 r.
9.Pachociński R. (2007), Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie Żak
10.Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2012
11. F. Tonnies, Wspólnota i stowarzyszenie
12. S. Hessen, Podstawy pedagogiki oraz O sprzecznościach i jedności wychowania
13. D. Benner, Edukacja jako kształcenie i kształtowanie
14. H. v. Schoenebeck, Antypedagogika w dialogu
15. L. Strauss, Prawo naturalne w świetle historii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: