Praktyka pedagogiczna w przedszkolu 2300-MNN-PP
Celem przedmiotu „Praktyka w przedszkolu” jest umożliwienie studentom i studentkom bezpośredniego kontaktu z rzeczywistością pracy wychowawczej i dydaktycznej w placówce przedszkolnej. Praktyka stanowi integralny element przygotowania zawodowego i towarzyszy zajęciom z metodyki działalności pedagogicznej. Umożliwia stopniowe wdrażanie się do pełnienia roli wychowawcy oraz pedagoga pracującego z dziećmi w wieku przedszkolnym.
W ramach praktyki studenci zapoznają się ze strukturą organizacyjną placówki, jej dokumentacją (statut, ramowy rozkład dnia, plany pracy, program wychowawczo-profilaktyczny) oraz zasadami pracy zespołu nauczycieli i specjalistów. Obserwują zajęcia edukacyjne i wychowawcze, analizując metody, formy oraz środki dydaktyczne wykorzystywane w pracy z dziećmi. Uczą się wyznaczać cele edukacyjne i wychowawcze oraz rozpoznawać indywidualne potrzeby rozwojowe i trudności edukacyjne dzieci, w tym dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Podczas praktyki rozwijane są umiejętności prowadzenia obserwacji pedagogicznej, współpracy z zespołem wychowawczym, podejmowania działań dostosowanych do potrzeb dzieci oraz planowania prostych działań wychowawczych i edukacyjnych. Istotnym elementem praktyki jest nabywanie kompetencji w zakresie współpracy z rodzicami i specjalistami oraz przygotowanie do dokumentowania działań pedagogicznych.
Praktyka rozwija także świadomość roli nauczyciela przedszkola jako osoby wspierającej rozwój dzieci, tworzącej bezpieczne i stymulujące środowisko edukacyjne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
1. zna podstawy diagnozowania i wspierania rozwoju podopiecznych, w tym dzieci z trudnościami edukacyjnymi i specjalnymi potrzebami. (K1_W04)
2. rozumie strukturę i rolę instytucji edukacyjnych oraz zna podstawowe zasady funkcjonowania pedagoga w przedszkolu. (K1_W06)
3. zna założenia edukacji włączającej i potrafi wskazać sposoby wspierania dzieci z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi. (K1_W08)
4. rozumie znaczenie grupy przedszkolnej jako środowiska wychowawczego i edukacyjnego. (K1_W12)
5. zna dobre praktyki oraz standardy w organizacji nowoczesnych zajęć edukacyjnych i wychowawczych w przedszkolu. (K1_W13)
6. rozumie, jak wspierać i motywować dzieci w przezwyciężaniu trudności społecznych, wychowawczych. (K1_W14)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
1. potrafi analizować i stosować nowoczesne podejścia dydaktyczne z uwzględnieniem potrzeb różnych dzieci. (K1_U01)
2. potrafi rozpoznać trudności edukacyjne dzieci i dostosować działania wychowawcze do ich potrzeb. (K1_U04)
3. potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze rozwijające motywację, zainteresowania i kompetencje społeczne dzieci. (K1_U12)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
1. dostrzega potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w związku z dynamicznymi zmianami w edukacji. (K1_K01)
2. jest gotów/gotowa planować działania dydaktyczne i wychowawcze, korzystając z wiedzy specjalistów z różnych dziedzin. (K1_K02)
3. jest gotów/gotowa współdziałać z dziećmi, rodzicami, wychowawcami i specjalistami oraz organizować działania wychowawcze i edukacyjne w zespole. (K1_K03)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia praktyki jest:
- dostarczenie do koordynatora praktyki aktualnego zaświadczenia o niekaralności oraz orzeczenia lekarskiego do celów sanitarno-epidemiologicznych
- dostarczenie kompletnej dokumentacji praktyk: porozumienie, plan praktyk, zaświadczanie o odbyciu praktyki wraz z oceną
- przygotowanie portfolio.
Praktyki zawodowe
Praktyka w przedszkolu - 30 godzin
Literatura
Piotrowska-Albin Elżbieta Marciniak Lidia, Nadzór pedagogiczny w szkole i przedszkolu, Wolters Kluwer 2016
Chojak Małgorzata, Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole, Difin 2020
Goodyear-Brown Paris, Wielkie problemy małych ludzi, Laurum 2024
Problemy wychowawcze w przedszkolu. Dziecko uzdolnione. Zaburzenia SI. Dziecko niecierpliwe. Nadpobudliwość psychoruchowa. Zachowania agresywne – Forum (Raabe),
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: