Praktyka ogólnopedagogiczna 2300-MNN-PO
Celem praktyki ogólnopedagogicznej jest wdrożenie studentów i studentek do świadomego i odpowiedzialnego wykonywania zadań pedagoga szkolnego poprzez obserwację, analizę i samodzielne działania podejmowane w środowisku szkolnym. Praktyka towarzyszy zajęciom z metodyki działalności pedagogicznej i pozwala na zastosowanie zdobytej wiedzy teoretycznej w realnych sytuacjach edukacyjnych.
W ramach praktyki student/ka poznaje dokumentację prawną i organizacyjną szkoły, w tym statut, program wychowawczo-profilaktyczny, regulaminy, plan nadzoru pedagogicznego, system oceniania, zasady współpracy z rodzicami oraz kompetencje rady pedagogicznej. Zapoznaje się z dokumentacją nauczyciela i pedagoga szkolnego, uczy się jej prowadzenia i wykorzystania (m.in. dziennik lekcyjny, arkusze ocen, rozkłady materiału, plan wychowawczy). Obserwuje pracę nauczycieli, analizuje styl ich komunikowania się z uczniami, ocenia trudności napotykane w pracy wychowawczej.
W toku praktyki student/ka przygotowuje i realizuje zadania wyznaczone przez koordynatora praktyki w placówce. Istotnym elementem praktyki jest rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, wspierania rozwoju poznawczego uczniów, motywowania ich do nauki, identyfikowania problemów wychowawczych oraz podejmowania współpracy z rodzicami, nauczycielami i specjalistami.
Student/ka poznaje również możliwości wsparcia uczniów z trudnościami w uczeniu się o charakterze sprawnościowym, motywacyjnym lub regulacyjnym – w zakresie działań niewymagających specjalistycznych kwalifikacji. Praktyka kończy się przygotowaniem portfolio oraz autoewaluacją wiedzy i umiejętności. Zajęcia mają na celu rozwinięcie kompetencji pedagogicznych potrzebnych do pełnienia roli pedagoga szkolnego w dynamicznym i zróżnicowanym środowisku edukacyjnym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
1. zna podstawy diagnozowania i wspierania rozwoju uczniów, w tym dzieci z trudnościami edukacyjnymi i specjalnymi potrzebami. (K1_W04)
2. rozumie strukturę i rolę instytucji edukacyjnych oraz zna podstawowe zasady funkcjonowania pedagoga w placówce oświatowej. (K1_W06)
3. zna założenia edukacji włączającej i potrafi wskazać sposoby wspierania uczniów z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi. (K1_W08)
4. rozumie znaczenie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego i potrafi wskazać rolę dydaktyki we współczesnej pedagogice. (K1_W12)
5. zna dobre praktyki oraz standardy w organizacji nowoczesnych zajęć edukacyjnych i wychowawczych. (K1_W13)
6. rozumie, jak wspierać i motywować uczniów w przezwyciężaniu trudności edukacyjnych. (K1_W14)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
1. potrafi analizować i stosować nowoczesne podejścia dydaktyczne z uwzględnieniem potrzeb różnych uczniów. (K1_U01)
2. potrafi rozpoznać trudności edukacyjne uczniów i dostosować działania wychowawcze do ich potrzeb. (K1_U04)
3. potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze rozwijające motywację, zainteresowania i kompetencje społeczne uczniów. (K1_U12)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
1. dostrzega potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w związku z dynamicznymi zmianami w edukacji. (K1_K01)
2. jest gotów/gotowa do planować działania dydaktyczne i wychowawcze, korzystając z wiedzy specjalistów z różnych dziedzin. (K1_K02)
3. jest gotów/gotowa współdziałać z uczniami, rodzicami, nauczycielami i specjalistami oraz organizować działania edukacyjne w zespole. (K1_K03)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia praktyki jest:
- dostarczenie do koordynatora praktyki aktualnego zaświadczenia o niekaralności
- dostarczenie kompletnej dokumentacji praktyk: porozumienie, plan praktyk, zaświadczanie o odbyciu praktyki wraz z oceną
- przygotowanie portfolio.
Praktyki zawodowe
Praktyka ogólnopedagogiczna - 30 godzin
Literatura
Natalia Boszczyk, Dobre relacje w szkole, Wolters Kluwer Polska, 2020.
Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, red. B. Adamiuk, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.
Barbara Kalinowska-Witek, Teresa Lewandowska-Kidoń, Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016.
Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu od listopada 2024, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, 2024.
Adam Mazurek, Dziennik pedagoga szkolnego. Czyli jak przetrwać na wojnie z systemem, Saga Egmont 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: