Metodyka działalności pedagogicznej 2300-MNN-MDP
Przedmiot „Metodyka działalności pedagogicznej” przygotowuje studentów i studentki do podejmowania działań wychowawczych, diagnostycznych i wspierających rozwój uczniów na różnych etapach edukacyjnych. Zajęcia łączą przygotowanie merytoryczne, metodyczne i interpersonalne niezbędne do pracy pedagoga szkolnego oraz innych specjalistów działających w placówkach oświatowych. Omawiane są zarówno podstawy prawne i organizacyjne funkcjonowania pedagoga w szkole, jak i praktyczne aspekty jego działalności.
W programie poruszane są zagadnienia związane z diagnozą trudności edukacyjnych uczniów (o charakterze sprawnościowym, motywacyjnym, regulacyjnym), prowadzeniem zajęć wychowawczych, wspieraniem motywacji do nauki oraz rozwijaniem kompetencji społecznych dzieci i młodzieży. Zajęcia uwzględniają także pracę z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz zasady organizacji zespołów wspierających. Szczególny nacisk położony jest na rozwijanie umiejętności prowadzenia działań pedagogicznych w warunkach rzeczywistej interakcji społecznej, współpracy z rodzicami, nauczycielami oraz specjalistami (np. psychologiem, logopedą).
Omówiona zostanie dokumentacja pracy pedagoga, jego zadania w systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dobre praktyki w nowoczesnej dydaktyce wychowawczej. Istotnym elementem zajęć jest refleksja nad zawodową tożsamością pedagoga i rozwijanie kompetencji do samodzielnego planowania swojej ścieżki rozwoju zawodowego.
Przedmiot jest ściśle powiązany z praktyką ogólnopedagogiczną oraz praktyką w przedszkolu. Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz rozliczenie dokumentacji praktyk.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
1. zna podstawy diagnozowania i wspierania rozwoju uczniów, w tym dzieci z trudnościami edukacyjnymi i specjalnymi potrzebami. (K1_W04)
2. rozumie strukturę i rolę instytucji edukacyjnych oraz zna podstawowe zasady funkcjonowania pedagoga w placówce oświatowej. (K1_W06)
3. zna założenia edukacji włączającej i potrafi wskazać sposoby wspierania uczniów z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi. (K1_W08)
4. rozumie znaczenie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego i potrafi wskazać rolę dydaktyki we współczesnej pedagogice. (K1_W12)
5. zna dobre praktyki oraz standardy w organizacji nowoczesnych zajęć edukacyjnych i wychowawczych. (K1_W13)
6. rozumie, jak wspierać i motywować uczniów w przezwyciężaniu trudności edukacyjnych. (K1_W14)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
1. potrafi rozpoznać trudności edukacyjne uczniów i dostosować działania wychowawcze do ich potrzeb. (K1_U04)
2. potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze rozwijające motywację, zainteresowania i kompetencje społeczne uczniów. (K1_U12)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
1. dostrzega potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w związku z dynamicznymi zmianami w edukacji. (K1_K01)
2. jest gotów/gotowa do planować działania dydaktyczne i wychowawcze, korzystając z wiedzy specjalistów z różnych dziedzin. (K1_K02)
3. jest gotów/gotowa współdziałać z uczniami, rodzicami, nauczycielami i specjalistami oraz organizować działania edukacyjne w zespole. (K1_K03)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- rozliczenie się z dokumentacji praktyk ogólnopedagogicznych oraz praktyki w przedszkolu
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności)
Literatura
Natalia Boszczyk, Dobre relacje w szkole, Wolters Kluwer Polska, 2020.
Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, red. B. Adamiuk, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.
Barbara Kalinowska-Witek, Teresa Lewandowska-Kidoń, Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016.
Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu od listopada 2024, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, 2024.
Adam Mazurek, Dziennik pedagoga szkolnego. Czyli jak przetrwać na wojnie z systemem, Saga Egmont 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: