Aktywne metody kształcenia 2300-MNN-AMK
Kurs Aktywnych metod kształcenia ma przybliżyć studentowi zasady projektowania, realizacji i ewaluacji zajęć prowadzonych metodami aktywizującymi oraz dać możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Podczas zajęć zostaną omówione i zastosowane w pracy z grupą różnorodne metody kształcenia aktywizujące uczestników kursu. Studenci poznają ich typologie oraz różnorodne uwarunkowania wykorzystania tych metod w praktyce edukacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończonym kursie w zakresie wiedzy student/ka student potrafi:
- opisać uwarunkowania cyklu kształcenia,
- przedstawić typologię metod kształcenia,
- wskazać miejsce aktywnych metod kształcenia na tle innych metod,
- przedstawić typologię aktywnych metod kształcenia,
- scharakteryzować różnorodne techniki należące do aktywnych metod kształcenia oraz wskazać uwarunkowania ich zastosowania w praktyce edukacyjnej,
- zrozumieć trudności i bariery procesu uczenia się.
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- opracować cykl szkolenia dla wybranej grupy uczestników,
- tworzyć warsztaty motywujące dzieci i młodzież do nauki i pracy nad sobą, rozwijające ich zainteresowania i pasje,
- analizować skuteczność zaproponowanych działań, wykorzystywać ocenianie i informację zwrotną oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowawczych,
- tworzyć komunikaty poprawne i zrozumiałe dla różnych grup uczestników, zgodne z zasadami efektywnej komunikacji, dbać o kulturę języka uczestników procesu edukacji.
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
- docenia możliwości kształcenia z wykorzystaniem aktywnych metod.
- doskonali swój warsztat, poznając nowe metody i umiejętnie je wykorzystuje w pracy pedagoga – animatora
- wykorzystuje wiedzę ekspertów z różnych dziedzin w projektowaniu pracy w obszarze edukacji formalnej, alternatywnej, animacji społeczno-kulturalnej,
- rozumie wartość współpracy w podejmowaniu różnorodnych działań pedagogicznych,
- podejmuje działania wspierające dzieci i młodzież w ich osobistym rozwoju.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczone są 2 nieobecności w semestrze),
- przygotowanie i przeprowadzenie zajęć szkoleniowych metodami aktywizującymi.
- zaprojektowanie i realizacja autorskiego programu szkolenia
Literatura
1. B. Śliwerski, Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022.
2. M. Silberman, Uczymy się uczyć, GWP, Gdańsk 2005.
3. M. Silberman, E. Biech, Metody aktywizujące w szkoleniach, Wolters Kluwer, Warszawa 2016, 2004.
4. E. Brudniak, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Warszawa 2002.
5. P. Fortuna, Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, GWP, Gdańsk 2010.
6. D.W. Johnson, Podaj dłoń, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992.
7. A. Kozak, M Łaguna, Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, GWP, Gdańsk 2009.
8. M. Łaguna, Szkolenia. Jak je prowadzić, by..., GWP, Gdańsk 2008.
9. E Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Rubikon, Kraków 2008.
10. U. Baer, Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997.
11. Z. Zaorska, Dodać życia do lat. Materiały metodyczne ułatwiające organizację różnych form aktywności wśród osób starszych oraz w grupach wielopokoleniowych, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997.
12. M. Silberman, Aktywne ćwiczenia szkoleniowe. Uczenie przez doświadczenie, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: