Moduł Nowoczesne Nauczanie 2300-MNN
Celem modułu jest zapoznanie studentów i studentki zarówno z dydaktyką klasyczną, jak i nowymi prądami w dydaktyce współczesnej. Zakres tematyczny modułu obejmuje zagadnienia ogólne, sięgające kwestii dla dydaktyki pierwotnych. Należy do nich kulturowo-ewolucyjny rodowód szkolnej edukacji, a obok niego spojrzenie na naturę ludzką wraz z wyłaniającymi się orientacjami dydaktycznymi. Tworzą one mapę porządkującą myślenie o edukacji. Na jej tle analizowane są wybrane stanowiska dydaktyczne wraz z dylematami dotyczącymi szkoły jako instytucji edukacyjnej. Moduł uzupełnia problematyka wybranych składników instrumentarium nauczycielskiego oraz nowoczesnych metod, technik i narzędzi dydaktycznych. Studenci i studentki zapoznają się z zasadami tworzenia procesu dydaktycznego zgodnego z wymogami STEAM oraz z możliwościami wykorzystania nowych technologii w dydaktyce. Dodatkowo nauczą się technik właściwej emisji głosu. W ramach zajęć modułowych studenci i studentki nabędą i rozwiną umiejętności, od których zależy możliwość realizacji zadań pedagoga w warunkach rzeczywistej interakcji społecznej, m.in. adekwatnej do poziomu rozwoju uczniów komunikacji, wspomagania rozwoju poznawczego, kształtowania motywacji do uczenia się, umiejętności dostrzeżenia problemów wychowawczych, kształtowania kompetencji społecznych ucznia, wstępnego zdiagnozowania sytuacji wymagających interwencji specjalisty (np. psychologa czy logopedy), prowadzenia zajęć wychowawczych, nawiązywania kontaktów oraz współpracy z uczniami, rodzicami, nauczycielami oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych. Zostanie omówiona rola zawodowa pedagoga placówki oświatowej oraz scharakteryzowane zostaną trudności w uczeniu się, względem których profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna nie wymagają kompetencji specjalistycznych. Poruszone zostaną następujące tematy:
• charakterystyka zawodu, warunki zatrudnienia, wymagane kwalifikacje, dokumentacja pedagoga placówki oświatowej;
• trudności w uczeniu się: aspekt sprawnościowy (zapamiętywanie, przetwarzanie i selekcjonowanie informacji, kierowanie uwagą oraz wyznaczanie celu, planowanie i monitorowanie procesu uczenia się); aspekt motywacyjny i podmiotowy (motywacja w uczeniu się, stres i niepowodzenia edukacyjne, strategie uczenia się); aspekt regulacyjny (wyznaczenie celu, planowanie i kontrola procesu uczenia się). W ramach zajęć omówiona zostanie specyfika pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zasady tworzenia i pracy zespołów wspierających takiego ucznia. Uzupełnieniem treści modułowych jest zrealizowanie praktyki pedagogicznej. Moduł realizuje standardy nauczycielskie C (Podstawy dydaktyki i emisja głosu) oraz D (D.1 Dydaktyka przedmiotu nauczania lub zajęć)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
1. zna główne nurty klasycznej i współczesnej dydaktyki oraz potrafi wskazać ich znaczenie dla pracy nauczycielskiej. (K1_W01)
2. rozumie, w jaki sposób alternatywne formy edukacji i animacji społeczno-kulturalnej są wykorzystywane w nowoczesnych praktykach dydaktycznych. (K1_W02)
3. zna podstawy diagnozowania i wspierania rozwoju uczniów, w tym dzieci z trudnościami edukacyjnymi i specjalnymi potrzebami. (K1_W04)
4. rozumie strukturę i rolę instytucji edukacyjnych oraz zna podstawowe zasady funkcjonowania pedagoga w placówce oświatowej. (K1_W06)
5. zna założenia edukacji włączającej i potrafi wskazać sposoby wspierania uczniów z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi. (K1_W08)
6. zna podstawowe zasady emisji głosu i dbałości o narząd mowy w pracy pedagogicznej. (K1_W11)
7. rozumie znaczenie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego i potrafi wskazać rolę dydaktyki we współczesnej pedagogice. (K1_W12)
8. zna dobre praktyki oraz standardy w organizacji nowoczesnych zajęć edukacyjnych i wychowawczych. (K1_W13)
9. rozumie, jak wspierać i motywować uczniów w przezwyciężaniu trudności edukacyjnych. (K1_W14)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
1. potrafi analizować i stosować nowoczesne podejścia dydaktyczne z uwzględnieniem potrzeb różnych uczniów. (K1_U01)
2. potrafi przygotować i zrealizować zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz technologii edukacyjnych. (K1_U02)
3. potrafi zaplanować nowoczesne działania edukacyjne odpowiadające na współczesne wyzwania dydaktyczne. (K1_U03)
4. potrafi rozpoznać trudności edukacyjne uczniów i dostosować działania wychowawcze do ich potrzeb. (K1_U04)
5. poprawnie posługuje się językiem polskim, dbając o dykcję i emisję głosu w sytuacjach edukacyjnych. (K1_U09)
6. potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze rozwijające motywację, zainteresowania i kompetencje społeczne uczniów. (K1_U12)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
1. dostrzega potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w związku z dynamicznymi zmianami w edukacji. (K1_K01)
2. jest gotów/gotowa do planować działania dydaktyczne i wychowawcze, korzystając z wiedzy specjalistów z różnych dziedzin. (K1_K02)
3. jest gotów/gotowa współdziałać z uczniami, rodzicami, nauczycielami i specjalistami oraz organizować działania edukacyjne w zespole. (K1_K03)
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich składowych modułu.
Forma egzaminu
- zaliczenie składowych modułu na podstawie aktywności na zajęciach;
- egzamin modułowy pisemny – praca pisemna (program zajęć na określony temat).
Ocena z modułu to wypadkowa:
- średniej z ocen z komponentów (z każdego komponentu wystawiana jest ocena do wewnętrznych rozliczeń wpisywana w komentarzu)
- oceny z pracy pisemnej.
Literatura
Arends R., Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa, wszystkie wydania.
Bednarek J. D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002.
Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012.
Dembo M., Stosowana psychologia wychowawcza, WSiP, Warszawa 1997.
Dylak S., Architektura wiedzy w szkole, Difin, Warszawa 2013.
Emisja głosu nauczyciela, red. M. Przybysz-Piwko. Warszawa 2006.
Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych, T1-T12, Gaja, 2007-2011.
http://doradca.oeiizk.waw.pl/wqlista.htm
http://www.enauczanie.com/metodyka/webquest/o-metodzie-webquest
Juszczyk S., Polewczyk I., Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji. Wyd. A. Marszałek , Toruń 2007.
Klus- Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. PWN 2019
Kolb D., Experiential learning, Prentice Hall, New Jersey 1984.
Kotarba-Kańczugowska M., Praca metodą projektu, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, WSiP, Warszawa 2005.
Mieszalski S., O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa 1997.
Mieszalski S., Orientacje dydaktyczne, W: Pedagogika - subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, t. 4. B. Śliwerski (red.), Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010.
Minczakiewicz E. M., Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls 2009.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 1996.
Perrott E., Efektywne nauczanie, WSiP, Warszawa 1995.
Plebańska M., Digital Education. Jak kształcić kompetencje przyszłości?, e-Litera, Warszawa 2019.
Plebańska M., Sieńczewska M., Szyller A., Q edukacji cyfrowej, Difin, Warszawa 2019.
Plebańska M., Trojańska K., STEAM-owe Lekcje, e-Litera, Warszawa 2019.
Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów, Dudak, K. Klimkowska i A. Różański (red. nauk.), Impuls 2012.
Razem poprzez zmiany w kształceniu praktycznym przyszłych nauczycieli, Sieńczewska M. Warszawska Firma Wydawnicza s.c., Warszawa 2014.
Silberman M., E. Biech, Metody aktywizujące w szkoleniach, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
Silberman M., Uczymy się uczyć, GWP, Gdańsk 2005.
Sztuka nauczania, Czynności nauczyciela. K. Kruszewski (red.) WN PWN, Warszawa, wszystkie wydania.
Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków 2019.
Śliwerski B., Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022.
Taraszkiewicz M., Plewka Cz., Uczymy się uczyć, TWP, Szczecin 2010.
Teoria i praktyka pedagogiczna w refleksji naukowej i praktycznej, Szuścik U. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: