MM - Moduł metodyczny-Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna 2300-MM/PW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
-posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola i szkoły w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych.
-posiada wiedzę na temat wpływu zróżnicowania kulturowego, etnicznego, socjoekonomicznego dzieci na ich rozwój i edukację
-posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń dzieciństwa tkwiących w środowisku instytucjonalnym, domowym, lokalnym i zna ich potencjalne konsekwencje (bieda, dysfunkcjonalność, przemoc, bezrobocie, brak służb wspomagania rozwoju rodziny, konsumizm)
-posiada wiedzę na temat aktualnych regulacji prawnych i rozwiązań instytucjonalnych w zakresie wspierania dzieci i rodzin, w tym przeżywających jakieś trudności
-zna metody organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego
-zna programy i metody, pozwalające projektować i realizować własne projekty o charakterze adaptacyjnym, międzykulturowym, wychowawczym
-zna podstawy prawne oraz założenia polskiej polityki oświatowej wobec mniejszości narodowych oraz grup imigrantów i reemigrantów
-posiada wiedzę na temat specyfiki kształcenia zintegrowanego i wyróżnia różnorodne płaszczyzny aktywności uczniów w kształceniu zintegrowanym
Umiejętności
-ocenia programy edukacyjne według poznanych kryteriów psychologicznych, pedagogicznych i medialnych z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
-projektuje i organizuje sytuacje edukacyjne, które umożliwiają dzieciom zdobywanie różnorodnych doświadczeń poznawczych i emocjonalno-społecznych w przedszkolu i w szkole
-ocenia i monitoruje postępy w rozwoju i edukacji dziecka na podstawie różnych źródeł wiedzy (np. obcojęzycznych, ICT, specjalistycznej, psychologicznej, action research)
-potrafi udzielać skutecznej informacji zwrotnej, pomagać dzieciom w refleksji nad własnym uczeniem się i rozwijaniem samodzielności poznawczej
-potrafi kierować grupą , rozwiązywać konflikty i różnego typu problemy wychowawcze
-dokonuje systematycznej autorefleksji nad stosowanymi metodami wychowania, i strategiami nauczania i uczenia się dzieci
-projektuje i organizuje sytuacje edukacyjne rozwijające kompetencje obywatelskie i kulturę demokratyczną
-rozwija kompetencje medialne swoich wychowanków
-wykorzystuje nowoczesne technologie informacyjne w popularyzacji nauki i w codziennej praktyce edukacyjnej
-samodzielnie konstruuje programy edukacyjne dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych
Kompetencje społeczne
-jest gotowy do podejmowania innowacyjnych działań pedagogicznych w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
-w procesie komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi uwzględnia ich zróżnicowanie społeczno-kulturowe, etniczne i socjoekonomiczne
-prezentuje postawę zrozumienia i otwartości oraz potrafi zapobiegać przejawom nietolerancji, dyskryminacji i ksenofobii
-zachęca do krytycznego, selektywnego i racjonalnego korzystania z oferty medialnej, upowszechnia informacje na temat zagrożeń związanych z niekontrolowanym korzystaniem z mediów przez najmłodszych użytkowników
Kryteria oceniania
Zgodnie ze zdobytą wiedzą i umiejętnościami w trakcie realizacji zajęć z tego modułu, a także wykorzystując wiedzę poza formalną, studenci przygotowują w grupach pisemny projekt nowoczesnej szkoły lub przedszkola
Projekt powinien uwzględniać następujące elementy;
1. Architektura szkoły lub przedszkola - zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz i na zewnątrz budynku, program ukryty za architekturą.
2. Szkoła lub przedszkole jako instytucja realizująca określone zadania edukacyjne i społeczne
3. Relacje między szkołą lub przedszkolem a najbliższym środowiskiem społecznym
4. Kierowanie grupą dzieci, utrzymywanie dyscypliny
5. Strategie wspierania rozwoju dzieci i nauczyciela
Po uzyskaniu pozytywnej oceny złożonego projektu, studenci przystępują do publicznej jego prezentacji i obrony.
Ocena z modułu jest średnią ważoną oceny, uzyskanej z projektu opracowanego pisemnie i jego obrony.
Literatura
Zestaw lektur został podany w opisach każdego z przedmiotów tworzących moduł. Przed przystapieniem do opracowania projektu: Szkoła lub przedszkole w zmianie, zalecane jest także zapoznanie się z następującami publikacjami:
1. M. Fullan, Wybór złych sterowników w całościowej reformie edukacji.
2. E. Maksymowska, O czym warto pamiętać wprowadzając znaczącą zmianę w zarządzanej placówce.
3. M. Rasfeld, S. Breindenbach, Budząca się szkoła
4. D. Tuohy, Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi
5. H. Dumont i inni (red), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: