MM - Trener kompetencji miękkich - Moduł Metodyczny 2300-MM-TKM-MM
Celem modułu jest nabycie podstawowej wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie przygotowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych z osobami dorosłymi, realizowanych w różnych formach i kontekstach edukacyjnych. W toku zajęć omawiane są kluczowe zagadnienia z zakresu dydaktyki dorosłych, w tym formułowanie i operacjonalizacja celów kształcenia, dobór oraz organizacja treści dydaktycznych, metody i środki nauczania, a także techniki skutecznej komunikacji.
Zakres tematyczny modułu obejmuje również konstruowanie scenariuszy zajęć, organizację przestrzeni edukacyjnej, przygotowanie wystąpień publicznych, rozwijanie umiejętności autoprezentacji oraz budowanie autorytetu w roli prowadzącego proces dydaktyczny. Podejmowana jest także problematyka rozwiązywania sytuacji trudnych w toku zajęć edukacyjnych oraz zasad oceniania dydaktycznego.
W ramach praktyki pedagogicznej realizowanej równolegle z modułem istnieje możliwość bezpośredniego zapoznania się z różnorodnymi aspektami planowania, prowadzenia i ewaluacji procesu kształcenia osób dorosłych, co stanowi istotne uzupełnienie zagadnień omawianych podczas zajęć.
Doświadczenia edukacyjne zdobyte podczas praktyk studenckich (60h) są omawiane w ramach zajęć z analizy doświadczeń (15h), co sprzyja rozwijaniu refleksyjnego podejścia oraz poszerzaniu wiedzy o różnorodności praktyk edukacyjnych w obszarze kształcenia dorosłych.
Praktyka pedagogiczna może być również realizowana w ramach programu mobilności Erasmus+ poświadczona certyfikatem YouthPass.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W module uzyskiwane są następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
Kierunkowe: K_W01; K_W04; K_W05, K_U02; K_U04; K_U05; K_U06; K_U10, K_K04; K_K06
Specjalnościowe: S1_W01; S1_W02; S1_W04; S1_W09, S1_U04; S1_U05; S1_U07; S1_U08; S1_U10, S1_K05
Wiedza:
- Nabycie wiedzy z zakresu formułowania i operacjonalizacji celów, metod oraz środków dydaktycznych (K_W01), (K_W07).
- Posiadanie uporządkowanej wiedzy podstawowej dotyczącej specyfiki kształcenia dorosłych (K_W04), (K_W07).
- Nabycie podstawowej wiedzy w zakresie przygotowania i realizacji procesu dydaktycznego osób dorosłych (K_W07).
- Posiadanie podstawowej wiedzy na temat wystąpień publicznych oraz autoprezentacji (K_W12).
- Znajomość podstawowych zjawisk zachodzących podczas procesu dydaktycznego (K_W01), (K_W04), (K_W07).
Umiejętności:
- Wykorzystywanie podstawowej wiedzy teoretycznej do planowania i realizacji zajęć dydaktycznych dla osób dorosłych w różnych formach (K_U04), (K_U05).
- Przygotowywanie wystąpienia publicznego dotyczącego wybranej problematyki (K_U06).
- Dostosowywanie sposobu przekazu wiedzy do potrzeb różnych grup odbiorców (K_U06).
- Rozumienie i analizowanie problemów pojawiających się w trakcie pracy dydaktycznej z osobami dorosłymi (K_U02), (K_U04).
- Wykorzystywanie zdobytej wiedzy w stosowaniu skutecznych technik komunikacyjnych w pracy z dorosłymi (K_U06).
- Przygotowywanie scenariusza zajęć dydaktycznych (K_U05).
Kompetencje społeczne:
- Prowadzenie zajęć dydaktycznych w różnych rolach dla osób dorosłych (K_K04).
- Wyznaczanie priorytetów niezbędnych do przygotowania i realizacji procesu dydaktycznego (K_K06).
Kryteria oceniania
Przystąpienie do egzaminu modułowego będzie możliwe po uzyskaniu zaliczenia wszystkich przedmiotów tworzących moduł.
Podstawą zaliczenia modułu będzie przygotowanie scenariusza 1,5h zajęć dydaktycznych dla dorosłych oraz prezentacji multimedialnej z dowolnej tematyki. Egzamin będzie odbywał się w formie rozmowy na temat przygotowanej przez studenta pracy.
Kryteria:
- Dokładnie przygotowany scenariusz - transkrypcja każdej wypowiedzi
- Poprawnie i atrakcyjnie sformułowany cel oraz efekty kształcenia
- Logiczne i rzeczowe przygotowanie treści z wykorzystaniem rzetelnych źródeł wiedzy
- Adekwatny dobór metod dydaktycznych
- Adekwatny dobór narzędzi dydaktycznych
- Prezentacja multimedialna - według zasad
- Przygotowanie merytoryczne - gotowość do poprowadzenia zajęć w dniu egzaminu.
- Prezentacja projektu (mowa ciała, płynność wypowiedzi)
Literatura
A.Matlakiewicz, H.Solarczyk-Szwec (2005): Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego.
F.Vester (2006): Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?
A.Rzędowska, J.Rzędowski (2007): Wystąpienia publiczne w biznesie.
L.Rae (2006): Planowanie i projektowanie szkoleń.
B.Decker (2009): Wystąpienia publiczne.
D. Jeremey (2015): TED. Jak wygłosić mowę życia.
D. Kahneman (2022): Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: