MM - Warsztat kompetencji interpersonalnych 2300-MM-AKN-WKI
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi kompetencji interpersonalnych i procesów komunikowania się w grupie oraz nabycie i rozwój istotnych umiejętności w warunkach interakcji społecznej, odpowiadających za nawiązywanie kontaktów, utrzymanie ich, umiejętność współpracy oraz osiąganie własnych celów bez zaburzania istniejących relacji. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli możliwość praktycznego rozwijania umiejętności społecznych, podnoszenia kompetencji interpersonalnych w różnorodnych sytuacjach komunikacyjnych i doskonalenia umiejętności świadomego kształtowania własnego wizerunku w kontaktach z innymi.
Podczas kursu poruszone zostaną następujące zagadnienia:
- Kompetencje interpersonalne – zakres, charakterystyka i ich rola w relacjach społecznych
- Komunikacja interpersonalna – cechy skutecznej komunikacji
- Komunikacja werbalna i niewerbalna
- Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
- Komunikacja w grupie
- Sztuka prowadzenia dyskusji
- Perswazja i manipulacja w kontaktach interpersonalnych
- Podejmowanie decyzji i efektywna praca w grupie
- Komunikacja w sytuacjach asymetrycznych
- Znaczenie samooceny w relacjach interpersonalnych
- Asertywność i twórcze rozwiązywanie konfliktów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
• Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procesów zachodzących w relacjach interpersonalnych
• Zna pojęcie kompetencji interpersonalnych i ich znaczenie w pracy z grupą
• Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą uwarunkowań procesów komunikowania się w różnorodnych sytuacjach społecznych
• Umie integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną dotyczącą procesów komunikacji interpersonalnej w celu projektowania działań praktycznych w zakresie pracy z grupą
• Potrafi w jasny i klarowny sposób formułować wnioski dotyczące działań podejmowanych przez grupę
• Potrafi trafnie oceniać efektywność i etyczny charakter określonych zachowań w kontaktach interpersonalnych
• Efektywnie współpracuje z innymi w różnorodnych sytuacjach społecznych
• Udziela wzmocnień społecznych wynikających z potrzeby podtrzymania i pogłębienia relacji w grupie
• Dąży do rozwijania własnych kompetencji interpersonalnych
Kryteria oceniania
- obecność, przygotowanie i aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczone są 2 nieobecności w semestrze),
- samodzielne zaprojektowanie, przygotowanie i przeprowadzenie zajęć warsztatowych, których celem jest rozwinięcie określonych kompetencji interpersonalnych
Literatura
E. Aronson, Człowiek – istota społeczna, PWN, Warszawa 1999.
M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
R. B. Adler, L. B. Rosenfeld, R. F. Proctor II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2006.
Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Stewart, PWN, Warszawa 2010.
I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2000.
Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Antykwa, Kraków 2000.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
pierwsza połowa semestru |
W cyklu 2024Z:
pierwsza połowa semestru |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: