MM - Animacja grup zadaniowych 2300-MM-AKN-AGZ
Celem zajęć jest podniesienie umiejętności społecznych uczestników oraz uzyskanie przez nich wiedzy na temat kształtowania tego rodzaju kompetencji w grupie zadaniowej.
Warsztaty mają za zadanie:
- przygotować studentów do praktycznych działań z grupą;
- wyposażyć w wiedzę i umiejętności niezbędne każdemu animatorowi w pracy zawodowej z grupą;
- zainicjować pierwszy profesjonalny kontakt studentów z grupą zadaniową;
- pokazać podstawowe techniki diagnozy grupy i jej potrzeb;
- nauczyć projektowania działania grupy;
- dać okazję do przepracowania poszczególnych etapów realizacji projektu animacyjnego;
- zaprezentować podstawowe techniki ewaluacyjne;
Warsztaty będą realizowane stacjonarnie w budynku wydziału, a także we wskazanych przez prowadzącego instytucjach w godzinach ich funkcjonowania (etap diagnozy grupy i jej potrzeb oraz realizacja projektu); studenci studiów stacjonarnych zobowiązani są do stawienia się we wskazanej instytucji we wcześniej uzgodnionych terminach;
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza:
- student definiuje poprawnie grupę zadaniową;
- opisuje i wylicza różne typy grup zadaniowych;
- zna pojęcie 'specjalne potrzeby edukacyjne', potrafi wymienić wszystkie kategorie uczniów określane tym mianem, zna podstawę prawną dotyczącą pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- zna techniki motywowania do działania;
- rozpoznaje potrzeby grupy na różnych płaszczyznach;
- prezentuje przykładowe rozwiązania tych potrzeb;
- zna podstawowe techniki diagnozy i ewaluacji działań grupy oraz projektu;
umiejętności:
- student projektuje efektywne działania grupy zadaniowej z uwzględnieniem możliwości uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- stosuje techniki i konstruuje narzędzia ewaluacji ;
- dokumentuje działania projektowe;
- upowszechnia wyniki projektu;
- dokonuje autoanalizy i krytyki zrealizowanych działań;
postawy:
- dąży do efektywnego wzmacniania pracy każdego członka grupy;
- indywidualizuje strategię postępowania zgodnie z aktualnymi potrzebami w grupie;
- ceni zaangażowanie każdego członka grupy, dostrzega jego mocne i słabe strony;
- w swoich działaniach z grupą kieruje się zasadą sprawiedliwości i szacunku dla grupy i każdego uczestnika;
Kryteria oceniania
Składowymi zaliczenia-oceny (tylko do rozliczeń w ramach modułu) będą:
- bieżące przygotowanie studenta do zajęć (znajomość tematyki lektur i materiałów edukacyjnych uwidoczniona w aktywności podczas dyskusji na zajęciach),
- jakość przygotowanej przez studenta prezentacji tematycznej z wykorzystaniem multimediów;
- aktywność studenta w trakcie analiz materiałów prezentowanych na zajęciach (umiejętność trafnego oceniania sytuacji społecznych w grupie, prezentowania efektywnych rozwiązań zaistniałych problemów, trafne konstruowanie wsparcia dla ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych);
- obecność na zajęciach - dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności, niedopuszczalne spóźnienia;
- przygotowanie autorskiego projektu zadaniowego we współpracy dla wskazanej grupy zadaniowej (stopień zaangażowania w działania przygotowawcze i prezentację pomysłu);
- realizacja projektu we wskazanej grupie w instytucji (umiejętność radzenia sobie z pracą w grupie i dla grupy);
- podsumowanie zrealizowanych działań (zaangażowanie i działania wykonane w etapie końcowym projektu, jakość opracowanej dokumentacji projektu i własnych działań);
Literatura
J. Szmagalski, Przewodzenie małym grupom - działania grupowe,
H. Retter, Komunikacja codzienna w pedagogice,
A. W. Nocuń, J. Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie,
K. Sawicka (red.), Socjoterapia,
K. Vopel, Przewodnik dla prowadzących grupy,
B. Kolska-Lach, O relacji dorosły-dziecko raz jeszcze,
E. Kędzior-Niczyporuk (red.), Wprowadzenie do pedagogiki zabawy,
G. Walczewska-Klimczak, J. Papuzińska (red.), Animacja czytelnictwa dziecięcego,
K. Vopel, Zakłócenia, blokady, kryzysy,
E. Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup,
J. B. Bączek, Animacja czasu wolnego w turystyce,
M. Legumi, Techniki i sposoby animowania grup,
M. Verfurth, Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych,
A. Tkaczyk, Pokaż dziecku świat symboli,
i inne zależnie od charakteru i zakresu tematycznego realizowanych przez studentów projektów animacyjnych;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: