MK - Wyzwania współczesnej rodziny 2300-MK-SW-L
Tematyka:
- czym jest "współczesna rodzina"?;
- przemiany życia rodzinnego, drugie przejście demograficzne, rodzina w globalizującym się świecie;
- dominujące i alternatywne modele życia rodzinnego w Polsce i za granicą;
- wyzwania współczesnej rodziny (np. przemoc domowa, migracje zarobkowe, przemiany społeczno-kulturowe, w tym ról społecznych matki i ojca, zróżnicowanie kulturowe);
- zasoby rodziny;
- różnorodne formy wsparcia rodziny (systemowe, pozarządowe, nieformalne etc.).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Student/studentka:
- ma podstawową wiedzę na temat przemian rodziny i ich implikacji dla rozwoju dzieci i młodzieży;
- ma podstawową wiedzę o różnorodności modeli rodziny we współczesnym świecie;
- ma podstawową wiedzę o wyzwaniach, z jakimi mierzą się współczesne rodziny;
- ma podstawową wiedzę o systemach wspierania rodziny i programach prewencyjnych i interwencyjnych w Polsce,
- rozumie problemy i dylematy współczesnego rodzicielstwa,
- dostrzega dylematy etyczne dotyczące pomocy i wychowania, jest otwarta na inne stanowiska etyczne, przejawia światły sceptycyzm zarówno wobec własnych, jak i odmiennych poglądów moralnych.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność podczas zajęć (dopuszczalne są 2 nieobecności, każdą „nadprogramową” należy zaliczyć podczas dyżuru);
- Praca pisemna na jeden z podanych tematów (do wyboru przez studentkę/studenta). Praca powinna zawierać: sformułowaną przez autora/autorkę tezę i argumenty na jej poparcie, przypisy i bibliografię (styl harvardzki). Długość pracy: ok. 1500 słów.
Kryteria oceniania:
- zgodność z wymogami formalnymi (liczba słów, czcionka, marginesy, poprawne przypisy i bibliografia zgodne z wymaganym stylem),
- zgodność treści pracy z tematem,
- dobór, uporządkowanie i zasadność argumentów,
- spójność (zdania i akapity wzajemnie powiązane) i logika wywodu (logiczny układ treści, logiczne wnioski),
- wykorzystanie odpowiedniej literatury przedmiotu,
- kompozycja pracy: uwzględnienie wszystkich elementów struktury (wstęp, rozwinięcie, zakończenie) oraz odpowiednie ich proporcje,
- wykorzystanie odpowiedniej terminologii z zakresu pedagogiki społecznej i nauk pokrewnych,
- poprawność stylistyczno-językowa.
Literatura
- Beck U., Beck-Gernsheim E. (2017), Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, Warszawa;
- Beck U., Beck-Gernsheim E. (2013), Całkiem zwyczajny chaos miłości, Wrocław;
- Hryciuk, R., Korolczuk, E. (red.) (2012), Pożegnanie z Matką Polką? Współczesne dyskursy i reprezentacje macierzyństwa;
- Jarosz E. (2008), Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice.
- T. Kozłowski, Konsumpcyjny konstrukt szczęśliwego dzieciństwa na przykładzie serialu „Rodzinka.pl”. Zastosowanie krytycznej analizy dyskursu. "Forum Oświatowe" 2017 nr 1 (dostępne tu: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/533)
- Kulesza M. (2009), Zasoby rodziny - nowe możliwości w diagnozie i terapii rodziny, "Pedagogika Społeczna" nr 3/4;
- Ostrouch-Kamińska J. (2011), Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami, Kraków;
- Popow M. (2014), Rodzina jako podmiot przedsiębiorczy – krytyczna analiza dyskursu wychowania małego geniusza w portalach internetowych dla rodziców, "Kultura - Społeczeństwo - Edukacja", nr 2(6);
- Slany K. (2006) Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków;
- Szlendak T. (2012), Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa;
- Sowa-Behtane E., Rodziny wielokulturowe, Kraków 2016;
- Walczak B. (2014), Dziecko, rodzina i szkoła wobec migracji rodzicielskich, Warszawa;
- Wiatr M. (2015), Konteksty refleksyjności współczesnych rodziców, "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja", nr 3(71), s. 71-82.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: