MK - Etyka w zawodzie pedagoga 2300-MK-ET-L
Uświadomienie studentom wielości możliwych stanowisk i problematyczności wybranych koncepcji pedagogicznych oraz analiza napięć i sprzeczności nurtujących współczesną refleksję pedagogiczną pobudzi studentów do samodzielnych przemyśleń oraz pomoże w nabyciu kompetencji do prowadzenia i inspirowania racjonalnej debaty moralnej i praktyki pedagogicznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Studenci nabywają kompetencje w zakresie analizy tekstów odnoszących się do teoretycznych założeń konstytuujących podstawy etyki ogólnej i etyki zawodowej pedagoga. Potrafią zanalizować dostępną literaturę przedmiotu i wykorzystać ją do opracowania własnych projektów zawierających próby rozwiązania dylematów moralnych. Potrafią odróżnić intuicyjne rozwiązania dylematów moralnych od rozwiązań odwołujących się do racjonalnej refleksji.
Kryteria oceniania
Zaliczenie: dopuszczalne dwie nieobecności, przygotowanie do zajęć, czytanie tekstów, aktywność.
Literatura
1. Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, AKME, Warszawa 1990, ks. 2, I-X.
2. Régine Pernoud, Kobieta bez duszy, (w:) tegoż, Inaczej o średniowieczu, Wyd. Marabut, Gdańsk – Warszawa 2004, s. 93-109.
3. Święty Augustyn, Dialogi filozoficzne: O wolnej woli, Znak, Kraków 2001, ks. I.
4. Tomasz Hobbes, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego
i świeckiego, tłum. Cz. Znamierowski, PWN, Warszawa 1954, cz. I, r. 14, 15; cz. II, r. 17, 19, 29.
5. John Stuart Mill, O wolności, tłum. A. Kurlandzka, (w:) tegoż, Utylitaryzm, . O wolności, PWN, Warszawa 1959.
6. Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, tłum. M. Król, PIW, Warszawa 1976: tom II, cz. I, r. II; cz. II, r. I; cz. IV.
7. C.S. Lewis, Demokratyczna edukacja, (w:) tegoż, Nieodparte racje, Logos, Warszawa 2003.
8. Friedrich Nietzsche, Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków 1994.
9. John Eldredge, Dzikie serce. Tęsknoty męskiej duszy, r. 5 i 10, tłum. J. Grzegorczyk, Wyd. „W drodze”, Poznań 2003, s. 83-100, 177-192.
10. Alasdair MacIntyre, Czy patriotyzm jest cnotą?, (w:) Komunitarianie. Wybór tekstów, Paweł Śpiewak (red.), Fundacja ALETHEIA, Warszawa 2004, s. 285-304.
11. Francis Fukuyama, Ostatni człowiek, Zysk i S-ka, Poznań 1997, r. 9 i 11.
12. Leszek Kołakowski, Jeśli Boga nie ma..., Horror metaphysicus, Zysk i S-ka, Poznań 1999, 68-81, 126-133.
13. Mark Lilla. Powab Syrakuz, (w:) P. Kłoczowski (red.), Dziedzictwo greckie..., Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków 2004.
14. Paul Johnson, Intelektualiści, Zysk i S-ka, Poznań 1998, s. 9-42.
15. François de La Rochefoucauld, Maksymy i rozważania moralne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: