MK - Edukacja prawna w szkole 2300-MK-EPD-L
Celem zajęć jest z jednej strony rozwinięcie kompetencji prawno-obywatelskich studentów potrzebnych w codziennym życiu, z drugiej przygotowanie ich do prowadzenia zajęć związanych z edukacją prawną w edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej.
Tematy poszczególnych zajęć
Cześć I: Teoretyczne konteksty
1. Edukacja prawna jako element edukacji dla różnorodności (90 min)
2. Edukacja prawna na lekcji WOS-u (90 min)
3. Edukacja prawna w szkole poza lekcjami WOS-u, część I(90 min)
4. Edukacja prawna w szkole poza lekcjami WOS-u, część II (90 min)
Część II: Rozwój kompetencji własnych - prawo na codzień
3. Warsztaty I pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu prawa (90 min)
4. Warsztaty II pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu prawa (180 min)
5 Warsztaty III pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu prawa (180 min)
6. Warsztaty IV pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu prawa (90 min)
Cześć III: Wykorzystanie wiedzy i umiejętności w praktyce
7. Konsultacje z prowadzącym (90 min)
8. Zajęcia z edukacji prawnej prowadzone przez studentów (180 min)
9 Zajęcia z edukacji prawnej prowadzone przez studentów (180 min)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ studentka:
- zna podstawowe założenia formalnej, pozaformalnej i nieformalnej edukacji prawnej jako elementu edukacji dla różnorodnosci
- potrafi skonstruować scenariusz zajęć edukacji prawnej na wybranym przez siebie
- posiada niezbędną wiedzę, umiejętności i postawy pozwalające przeprowadzić zajęcia dotyczące wybranych zagadnień z edukacji prawnej na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej
- potrafi szukać niezbędnych informacji potrzebnych do prowadzenia zajęć z edukacji prawnej
- potrafi krytycznie analizować kazusy prawne
- prezentuje postawę szacunku do rządów prawa
Kryteria oceniania
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- przygotowanie w grupie scenariusza zajęć dotyczących edukacji prawnej
- przeprowadzenie zajęć z edukacji prawnej na podstawie przygotowanego scenariusza
Literatura
- G. Borek i. in (2016) Edukacja prawna w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: ORE
- K. Izdebski i in. (2016) Edukacja prawna w szkole - poradnik. Warszawa: CEO
- E. Leczyńska i.in (2015) Edukacja prawna w szkole. Sieć współpracy i samokształcenia. Warszawa: ORE
- - wskazane przez prowadzącą podręczniki do WOS-u
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty wraz z nowelizacją (ew. Prawo oświatowe jeśli nastąpi zmiana legislacyjna)
- wskazane przez prowadzącą akty prawne i kazusy prawne
Pozostała literatura zostanie podana na zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: