MHPP - Wychowanie dziewcząt w dawnych czasach - lektorium 2300-MHPP-HW-L
Zadaniem zajęć będzie ukazanie trzech zasadniczych obszarów tematycznych: kształcenia dziewcząt, udziału kobiet w życiu społecznym i naukowym oraz ich udziału w tworzeniu zrębów pedagogiki i myśli pedagogicznej; a także zapoznanie z wybitniejszymi postaciami.
- ideał kobiety i jej edukacja w początkach średniowiecza.
- renesansowe podejście do roli społecznej kobiet wg T. Morusa i Erazma z Rotterdamu
- pierwsze polskie koncepcje edukacji kobiecej
- dwie oświeceniowe koncepcje edukacji dziewcząt (F. Fenelona i J. J. Rousseau) i wynikające z nich konsekwencje
- możliwości kształcenia dziewcząt w Rzeczypospolitej XVII i XVIII wieku (dom, klasztor, pensja, dwór)
- Komisja Edukacji Narodowej a edukacja kobiet
- „Deklaracja Praw Kobiety i Obywatelki” – podejście do edukacji kobiet w czasach rewolucji francuskiej, epoki napoleońskiej i po 1815 roku.
- zabory i etos „Matki Polki”.
- jawne i tajne kształcenie kobiet pod zaborami
- dążenia kobiet do zdobywania wyższego wykształcenia (studia uniwersyteckie, „Uniwersytet Latający”)
- pedagożki, autorki, działaczki – niezwykłe kobiety niezwykłych czasów.
W cyklu 2023Z:
Zadaniem zajęć będzie ukazanie trzech zasadniczych obszarów tematycznych: kształcenia dziewcząt, udziału kobiet w życiu społecznym i naukowym oraz ich udziału w tworzeniu zrębów pedagogiki i myśli pedagogicznej; a także zapoznanie z wybitniejszymi postaciami. |
W cyklu 2024Z:
Zadaniem zajęć będzie ukazanie trzech zasadniczych obszarów tematycznych: kształcenia dziewcząt, udziału kobiet w życiu społecznym i naukowym oraz ich udziału w tworzeniu zrębów pedagogiki i myśli pedagogicznej; a także zapoznanie z wybitniejszymi postaciami. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej i ich historyczne przemiany na przykładzie edukacji kobiet.
- Ma wiedzę na temat celów, zadań i form edukacji kobiet w kontekście historycznym.
- Zna społeczne, filozoficzne, ekonomiczne, polityczne i kulturowe podłoże przemian oświatowych na przykładzie edukacji kobiet.
- Zna ewolucję celów, treści i form edukacji kobiet na ziemiach polskich i w Polsce (na tle europejskim) od XVI do XX w.
- Zna dorobek kobiet w zakresie badań pedagogicznych i praktyki edukacyjnej.
UMIEJĘTNOŚCI
- Potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą na zajęciach w celu analizy problemów edukacyjnych
- Potrafi samodzielnie rozbudowywać wiedzę zdobytą na zajęciach i inspirować innych.
- Potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga (teoretyczne traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej.
- Ma świadomość zachowania kodów kulturowych w ramach komunikacji międzypokoleniowej.
- Rozumie historyczne uwarunkowania wydarzeń
- Ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych.
- Potrafi pracować w zespole, szanując zdania innych i dokonując samooceny własnych sądów i przekonań.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności.
Test zaliczeniowy – pytania otwarte i zamknięte.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura w wyborze
Historia wychowania, t. I, II, red. Ł. Kurdybacha, Warszawa 1968
S. Kot, Historia wychowania t. I, II
S. Litak, Historia wychowania
Komisja Edukacji Narodowej (pisma Komisji i o Komisji), op. S. Tync, Wrocław 1954
F. Fenelon, O wychowaniu młodzieży płci niewieściej
J. J. Rousseau, Emil, cz. V
K. Mrozowska, Sto lat działalności kobiet polskich w oświacie i nauce
Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, red. W. Jamrożek, D. Żołądź-Strzelczyk, 2001
Partnerka, matka, opiekunka. Status kobiety w dziejach nowożytnych od XVI do XX w., red K. Jakubiak, Bydgoszcz 2000
Studia z dziejów edukacji kobiet na ziemiach polskich, red D. Żołądź-Strzelczyk, Poznań 2001
W cyklu 2023Z:
Literatura w wyborze |
W cyklu 2024Z:
Literatura w wyborze |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
brak |
W cyklu 2024Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: