MHPP - Historia wychowania - konwersatorium 2300-MHPP-HW-K
Problematyka zajęć będzie skupiona wokół trzech podstawowych zagadnień istotnych dla nauk pedagogicznych w aspekcie humanistycznym.
- Szkoła-uczeń-nauczyciel. Prześledzimy ewolucję teorii, wzorców osobowych i na podstawie tekstów Marka Fabiusza Kwintyliana, Jana Ludwika Vivesa, Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau.
- Polska myśl pedagogiczna i jej związki polityką. Na przestrzeni wieków staraliśmy się tworzyć własne rozwiązania edukacyjne zgodne z naszymi potrzebami i ustrojem. Prześledzimy te zmiany na przykładzie koncepcji Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Szymona Maryckiego, Sebastiana Petrycego, Stanisława Konarskiego, Stanisława Staszica.
- Prawo a edukacja - polskie prawo szkolne: ustawy Komisji Edukacji Narodowej, ustawa z 1862r., ustawa z 1932r.
W cyklu 2023Z:
Problematyka zajęć będzie skupiona wokół trzech podstawowych zagadnień istotnych dla nauk pedagogicznych w aspekcie humanistycznym. |
W cyklu 2024Z:
Problematyka zajęć będzie skupiona wokół trzech podstawowych zagadnień istotnych dla nauk pedagogicznych w aspekcie humanistycznym. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie w sali zdalnie | W cyklu 2024Z: mieszany: w sali i zdalnie w sali zdalnie | W cyklu 2023Z: w sali zdalnie mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
WIEDZA
- ma wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej.
- zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej; posiada wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej oraz jej historycznych przemian.
- zna relacje między filozofią, kulturą a edukacją w kontekście historycznym.
- zna podstawowe teorie wychowania i uczenia się i ich procesy rozwojowe.
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii pedagogiki w celu analizy współczesnych problemów edukacyjnych.
- ma umiejętność humanistycznego, historycznego i pedagogicznego myślenia.
- potrafi analizować i opisywać mechanizmy edukacyjne w odniesieniu do zmian historycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej.
- wykazuje refleksję nad istotą przemian w edukacji na przestrzeni wieków.
- ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych.
Kryteria oceniania
Obecność na ćwiczeniach - dopuszczalne 2 nieobecności.
Praca pisemna - analiza i krytyka wskazanych tekstów źródłowych.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1 Szkoła – Uczeń – Nauczyciel
-M.F. Kwintylian, Kształcenie mówcy, księga I, II, X – fragmenty
- L. Vives, O naukach – fragmenty
-J.A. Komeński, Wielka dydaktyka – fragmenty
- J. Locke, Myśli o wychowaniu – fragmenty
2 Polska myśl pedagogiczna
- A. F. Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej, księga I, II – fragmenty
- S. Marycki, O szkołach, czyli akademiach – fragmenty
- S. Petrycy, Przydatki do ekonomii Arystotelesa – fragmenty
- S. Konarski, Mowa: Jak od wczesnej młodości wychowywać uczciwego człowieka i obywatela
-S. Staszic, Ród ludzki – fragmenty
3 Prawo a edukacja
- Ustawy Komisji Edukacji Narodowej
- Ustawa z 1862 roku
- Ustawa z 1932
Ww. teksty znajdują się w:
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opr. S. Wołoszyn, t. I i II
W cyklu 2023Z:
1 Szkoła – Uczeń – Nauczyciel -M.F. Kwintylian, Kształcenie mówcy, księga I, II, X – fragmenty 2 Polska myśl pedagogiczna - A. F. Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej, księga I, II – fragmenty - Ustawy Komisji Edukacji Narodowej Ww. teksty znajdują się w: |
W cyklu 2024Z:
1 Szkoła – Uczeń – Nauczyciel -M.F. Kwintylian, Kształcenie mówcy, księga I, II, X – fragmenty 2 Polska myśl pedagogiczna - A. F. Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej, księga I, II – fragmenty - Ustawy Komisji Edukacji Narodowej Ww. teksty znajdują się w: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
brak |
W cyklu 2024Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: