MHPP - Edukacja kulturalna 2300-MHPP-EK-W
Pełny opis:
1.Pedagogiczna refleksja nad istotą kultury w działaniach edukacyjnych i kształtowaniu człowieka.
-Cele, zadania i funkcje edukacji kulturalnej.
- Konieczność / trudność edukacji kulturalnej współczesnego człowieka w sytuacji kryzysu i kultury, i edukacji
- Edukacja kulturalna a międzypokoleniowy przekaz kulturowy
2.Edukacja kulturalna szansą indywidualnego rozwoju człowieka
- Edukacja kulturalna jako wychowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej.
- Kanon i jego funkcje w edukacji kulturalnej. Przemiany w obrębie kanonu.
3.Edukacja kulturalna a uczestnictwo w kulturze
- Formy uczestnictwa kulturalnego - bierne i czynne
- Problemy upowszechniania i uprzystępniania kultury.
4.Praktyczny wymiar edukacji kulturalnej
- Środowisko kulturalne współczesnego człowieka
- Czas wolny a edukacja kulturalna. Kultura czasu wolnego
- Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy edukacji kulturalnej.
- Poziom edukacji kulturalnej i kompetencje kulturalne współczesnego człowieka
5.Przemiany w edukacji kulturalnej współczesnego człowieka
- Edukacja kulturalna a przemiany technologiczne i ekonomiczne.
- Kultura popularna jako nowy kontekst edukacji kulturalnej.
- Edukacja kulturalna a edukacja medialna.
- Formy medialnego uczestnictwa kulturalnego (prasa, radio, telewizja, Internet)
6.Nowe zadania i dylematy edukacji kulturalnej
- Proces edukacji kulturalnej wobec idei kształcenia permanentnego
- Edukacja kulturalna w dobie wielokulturowości wg pedagogiki postmodernistycznej (np problem tożsamości kulturowej i ciągłości dziedzictwa kulturowego).
- Współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej z punktu widzenia pedagogiki krytycznej (np. reprodukcja kulturowa).
7.Metodologia diagnostyki pedagogicznej w edukacji kulturalnej.
- Uczestnictwo w kulturze a oferta kulturalna
- Diagnoza potrzeb kulturalnych
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student uzyskuje wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej.
2. Wie, co to jest problem samowiedzy nauk humanistycznych.
3. Wie, jaki jest związek miedzy humanistyką a filozofią oraz humanistyką i kulturą.
4. Ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych.
5. Ma podstawową wiedzę na temat celów zadań, funkcji i form edukacji kulturalnej; zna zasady upowszechniania kultury.
UMIEJĘTNOŚCI
1.posiada umiejętność obserwowania i przetwarzania informacji kulturowo-społecznych oraz ich interpretowania z punktu widzenia problemów edukacyjnych.
2. Potrafi samodzielnie rozbudowywać wiedzę wyniesioną z zajęć i twórczo inspirować innych uczestników działań edukacyjnych.
3.Potrafi analizować i opisywać mechanizmy kultury, postrzegać problemy pedagogiczne w związku z przemianami w kulturze i próbować je rozwiązywać.
4. potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym diagnozę potrzeb kulturalnych i poziomu edukacji kulturalnej.
5. student dokonuje krytycznej analizy różnorodnych przejawów i form współczesnej kultury jako środowiska wychowawczego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, za zachowanie kodów kulturowych w ramach komunikacji międzypokoleniowej.
2. Student jest świadomy wagi kultury w działaniach edukacyjnych i kształtowaniu człowieka.
3.Student jest świadomy istotności procesu edukacji kulturalnej wobec idei kształcenia permanentnego.
4. Student umie pracować w grupie szanują opinie innych osób (dyskusje).
5. Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemne
Literatura
Arendt H. „Między czasem minionym a przyszłym” (roz. „Kryzys edukacji” oraz „ O kryzysie w kulturze (…)” ), Fundacja ALETHEIA, Warszawa 1994
Bauman Z., "44 listy ze świata płynnej rzeczywistości" Kraków 2012.
Baudrillard J.„Precesja symulakrów” w „Postmodernizm. Antologia przekładów”, red.R.Nycz, Wyd.Baran i Suszczyński, Kraków 1996
Janion M. „Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś”, Wydawnictwo SIC!, Warszawa 1996
Kerckhove de D. „Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości”, Wyd.Mikom, Warszawa 1996
Jakubowski W. Edukacja i kultura popularna, Kraków 2001
„Kultura masowa”, antologia tekstów – wybór Cz.Miłosz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002
"Edukacja kulturowa. Poręcznik", (red.) R. Koschany, A. Skórzyńska, Poznań 2014.
Uwagi
W cyklu 2023L:
online |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: