MHPP - Edukacja kulturalna 2300-MHPP-EK-L3
Zagadnienia:
- wybrane teorie percepcji
- problemy upowszechniania kultury
- obraz jako narzędzie komunikacji społecznej
- rola sztuki w kulturze współczesnej
- kultura konwergencji mediów
- reprodukcje i symulacje
- kultura płynnej nowoczesności
- współczesne przestrzenie ekspozycji artefaktów
- sztuka konceptualna i kontekstualna
- artyści i odbiorcy wobec kryteriów i ocen współczesnej kultury
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
EK_W01: relacje między pedagogiką a współczesną kulturą i sztuką
EK_W02: wybrane problemy z zakresu estetyki współczesnej
EK_W03: wybrane zagadnienia z zakresu sztuki współczesnej oraz jej rolę w komunikacji społecznej i działalności pedagogicznej
EK_W04: cechy współczesnego teatru i filmu z uwzględnieniem ich funkcji edukacyjnej
EK_W05: miejsce sztuki w edukacji i w kulturze współczesnej
EK_W07:wybrane problemy kultury płynnej nowoczesności, popkultury i cyberkultury oraz ich oddziaływanie na przestrzeń edukacyjną
W zakresie umiejętności student potrafi:
EK_U01: wykorzystywać wiedzę z zakresu edukacji kulturalnej, estetyki współczesnej i teorii wychowania estetycznego w celu analizy problemów edukacyjnych.
EK_U02: analizować mechanizmy kultury i postrzegać problemy pedagogiczne w związku z przemianami kultury współczesnej
EK_U03: dokonywać krytycznej oceny tekstów i form współczesnej kultury (ze szczególnym uwzględnieniem kultury artystycznej) oraz analizować je z perspektywy pedagogicznej.
EK_U04: samodzielnie interpretować dzieła sztuki dawnej i współczesnej i włączać je w praktykę pedagogiczną.
EK_U05: obserwować różnorodne zjawiska społeczno-kulturowe, wyszukiwać, gromadzić i przetwarzać informacje na ich temat oraz formułować wynikające z nich problemy i proponować rozwiązania
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
EK_K01: dostrzegania wagi kultury i sztuki w działaniach edukacyjnych
EK_K02: przyjmowania odpowiedzialności za współtworzenie kultury współczesnej
EK_K03: zachęcania innych podmiotów procesu edukacyjnego do aktywnego i różnorodnego uczestnictwa w kulturze
EK_K04: budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu, wyrażania własnych poglądów zachowując zasady etyki dyskursu i poszanowania poglądów innych
EK_K05: ciągłego doskonalenia swojej wiedzy
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: podana w każdym semestrze przez prowadzącego zajęcia (esej, prezentacja, aktywność na zajęciach itp.)
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Limit dopuszczalnych nieobecności podany w każdym semestrze przez prowadzącego zajęcia.
Literatura
Adorno T., Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019.
Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005.
Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, 2011.
Bodei R., O życiu rzeczy, Łódź 2016.
Boehm G, O obrazach i widzeniu, Kraków 2014.
Danto A., Czym jest sztuka, Warszawa 2016.
Danto A., Po końcu sztuki. sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Kraków 2013.
Eco U., Na ramionach olbrzymów, Warszawa 2019.
Heinich N., Socjologia sztuki, Warszawa 2010.
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007
Merleau-Ponty M., Oko i umysł. Szkice o malarstwie, Gdańsk 1996.
Olsen B., W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, Warszawa 2013.
Perniola M., Estetyka współczesna, Kraków 2018.
Sontag S., O fotografii, Kraków 2009.
Sontag S., Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: