MHPP - Edukacja kulturalna - konwersatorium 2300-MHPP-EK-K
W ramach zajęć przyjrzymy się dzisiejszym zjawiskom społeczno-kulturowym, analizując krótkie felietony Zygmunta Baumana, publikowane w latach 2008-2009 we włoskim magazynie 'La Republika delle Donne'. Teksty te, jak zauważa sam autor, są „korespondencją ze świata, który podlega nieustannym i błyskawicznym zmianom, zasypując nas lawiną informacji i wszelkiego rodzaju bodźców zmysłowych, których często nie potrafimy już poddawać racjonalnej selekcji". Tematyka podejmowana w listach zostanie uzupełniona o wybrane teksty poświęcone współczesnej kulturze artystycznej. Perspektywy, diagnozy i opinie w analizowanych tekstach zostaną ocenione względem zgodności z otaczającą rzeczywistością. W ten sposób w ramach poszczególnych zajęć omówimy zjawiska, trendy i problemy współczesności, które kształtują dzisiejsze realia społeczno-kulturowe.
Przed każdymi zajęciami student będzie zobowiązany zapoznać się wybranymi tekstami, odnieść się do konkretnych fragmentów treści, oraz przeszukać zasoby internetowe powiązane z omawianą tematyką. W trakcie zajęć przygotowane opinie, refleksje i materiały pozwolą zainicjować dyskusję, której celem będzie lepsze zrozumienie dzisiejszej kultury.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student opisuje charakterystyczne dla płynnej nowoczesności zjawiska społeczno-kulturowe (K_W01, K_W17);
Umiejętności:
- student podejmuje dyskusje na temat zjawisk społeczno-kulturowych omawiając ich determinanty, przyczyny oraz relację między omawianymi zjawiskami, a właściwościami natury ludzkiej (K_U05, K_U07);
- student obserwuje różnorodne zjawiska społeczno-kulturowe, wyszukuje, gromadzi i przetwarza informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł oraz formułuje wynikające z nich problemy, ustosunkowuje się do nich i proponuje potencjalne rozwiązania (K_U01, K_U09, K_U13, K_U07)
Kompetencje społeczne:
- student zabiera głos w dyskusji, argumentuje własny punkt widzenia (K_K08, K_K09)
Kryteria oceniania
Student jest zobowiązany
- przed zajęciami zapoznać się z literaturą oraz znaleźć materiały w sieci ilustrujące, potwierdzające/zaprzeczające i wyjaśniające omawiane zjawiska (np. badania, artykuły, memy).
- aktywnie uczestniczyć w zajęciach
- zaprezentować grupie tematykę wybranego eseju (forma prezentacji dowolna)
Literatura
Literatura podstawowa:
Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, 2011;
Literatura uzupełniająca:
Artykuły, blogi, filmy, badania, recenzje itp., które są dostępne w internecie oraz wybrane teksty poświęcone współczesnej kulturze artystycznej (dobór zależy od studenta).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: