Centra nauki - dobre praktyki 2300-MECN-CN
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w zagadnienia związane z funkcjonowaniem współczesnych centrów nauki. Zakres tematyczny obejmuje zarówno ich genezę i rozwój, jak i aktualną strukturę organizacyjną, zasady działania oraz rolę poszczególnych grup pracowników.
W toku zajęć uczestnicy dokonają analizy dobrych praktyk oraz innowacyjnych rozwiązań wdrażanych w centrach nauki w Polsce i za granicą. Konwersatorium łączy podejście teoretyczne z elementami praktycznymi, umożliwiając wieloaspektowe spojrzenie na działalność tego typu instytucji.
Integralną część kursu stanowią wizyty studyjne, podczas których studenci będą mieli możliwość bezpośrednich spotkań z pracownikami centrów nauki. Spotkania te pozwolą na skonfrontowanie wiedzy teoretycznej z realiami codziennej pracy w tego rodzaju instytucjach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent/ka zna i rozumie:
1. Nowoczesne podejścia pedagogiczne związane z edukacją pozaformalną, popularyzacją nauki i animacją w centrach nauki (K1_W01)
2. Strukturę i funkcje instytucji zajmujących się edukacją nieformalną, takich jak centra nauki, oraz ich miejsce w systemie edukacji (K1_W06)
3. dobre praktyki i procedury stosowane w edukacji nieformalnej oraz animacji naukowej w centrach nauki na świecie (K1_W13)
W zakresie umiejętności absolwent/ka potrafi:
1. Analizować i interpretować koncepcje edukacji pozaformalnej i popularyzacji nauki w odniesieniu do działań animacyjnych (K1_U01)
2. Ocenić i wykorzystywać innowacyjne rozwiązania edukacyjne stosowane w centrach nauki, dostosowując je do różnych odbiorców (K1_U03)
W zakresie kompetencji społecznych absolwent/ka jest gotów/gotowa do:
1. Refleksyjnego podejścia do własnej wiedzy i umiejętności, oraz ich rozwijania w odpowiedzi na zmiany w edukacji naukowej i animacji (K1_K01)
2. Aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym, z dbałością o jasną i kulturalną komunikację (K1_K06)
Kryteria oceniania
• Przygotowanie i przedstawienie prezentacji z określonego tematu dotyczącego aspektów działalności centrów nauki. Podczas prezentacji należy uwzględnić metody aktywizujące.
• Systematyczne zaangażowanie podczas zajęć. Aktywny udział w dyskusjach.
Literatura
• Pasterniak-Kobyłecka E., Kurian-Harkowiec H., Kompetencje zawodowe edukatorów centrów nauk, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2022.
• Iłowiecka-Tańska I., 2023, Wędrówka przez las zjawisk. Centrum nauki jako projekt zmiany kulturowej, „Prace Kulturoznawcze”, t. 27, nr 1 (https://doi.org/10.19195/0860-6668.27.1.6).
• Iłowiecka-Tańska I., 2024, Centrum Nauki: to będzie laboratorium dla wszystkich „Kultura i społeczeństwo”, t. 68, nr 2 (https://doi.org/10.35757/KiS.2024.68.2.6)
• Leśny A., 2015,Centrum Nauki Kopernik — interaktywny plac zabaw czy pozaszkolna in-stytucja edukacyjna?, „Communicare. Almanach Antropologiczny”, t 5: „Szkoła/Pismo”,Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 264–287.
• Oppenheimer F., A rationale for a science museum, „Curator: The Museum Journal” 11, 1968, nr 3, s. 206–209. https://www.elmuseotransformador.org/wp-content/uploads/2020/09/A-rationale.pdf
• Oppenheimer F., Exhibit conception and design, 1980 [referat wygłoszony podczas posiedzenia Międzynarodowej Komisji ds. Centrów Nauki w Monterey w Meksyku w 1980 r., tekst niepublikowany], http://www.exo.net/frank/ecd/ecd.pdf
• Oppenheimer F., Museums, teaching and learning,1981 [referat przygotowany na spotkanie Ameri-can Association for the Advancement of Science w Toronto, 1981, tekst niepublikowany], https://www.edu.xunta.gal/centros/cafi/aulavirtual/pluginfile.php/30925/mod_folder/content/0/Artigos_Exploratium/Museums%2C_Teaching_and_Learning.pdf?forcedownload=
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: