Animowanie w przestrzeni wystaw interaktywnych 2300-MECN-AP
Celem niniejszych zajęć jest kompleksowe wprowadzenie studentów i studentek w specyfikę i wymagania pracy animatorów funkcjonujących w nowoczesnych centrach nauki oraz muzeach o charakterze interaktywnym. Program zajęć kładzie nacisk zarówno na aspekty teoretyczne, jak i praktyczne, niezbędne do profesjonalnego prowadzenia animacji w przestrzeniach wystawowych, które stanowią platformę do komunikacji naukowej oraz aktywizacji odbiorców, z uwzględnieniem ich samodzielności poznawczej i sprawczości w procesie odkrywania i doświadczania.
Struktura zajęć oparta jest na trzech modułach warsztatowych:
1. Analiza potrzeb odbiorców oraz instytucji a kompetencje animatorów Pierwszy moduł poświęcony jest identyfikacji i analizie motywacji oraz oczekiwań osób odwiedzających centra nauki, a także strategicznym potrzebom samych instytucji. W oparciu o tę analizę uczestnicy zdefiniują i przedyskutują kluczowe kompetencje, które stanowią fundament skutecznego animowania w przestrzeni interaktywnej.
2. Warsztaty praktyczne dotyczące animacji w przestrzeni wystawowej Drugi moduł skoncentrowany jest na praktycznym poznaniu i zastosowaniu różnorodnych metod animacyjnych. Studenci będą mieli możliwość rozwinięcia swojego warsztatu pracy poprzez eksperymentowanie z modelowymi rozwiązaniami, które pozwalają na angażowanie i inspirowanie szerokiej gamy odbiorców w przestrzeni interaktywnej.
3. Weryfikacja wiedzy poprzez spotkania eksperckie i wizyty studyjne Trzeci moduł obejmuje spotkania z praktykami oraz wizyty studyjne, które umożliwią uczestnikom skonfrontowanie zdobytej wiedzy i wyobrażeń z realiami wykonywanego zawodu. Ta część programu ma na celu pogłębienie zrozumienia specyfiki pracy animatora oraz rozwinięcie kompetencji adaptacyjnych w dynamicznym środowisku instytucji edukacyjnych.
Zajęcia realizowane są w formule warsztatowej, co sprzyja aktywnemu zdobywaniu i testowaniu umiejętności oraz integracji wiedzy teoretycznej z praktyką zawodową.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent/ka zna i rozumie:
1. Nowoczesne podejścia pedagogiczne związane z edukacją pozaformalną, popularyzacją nauki i animacją w centrach nauki (K1_W01)
2. Zasady pracy z grupą zwiedzających, dynamikę grupy i sposoby komunikacji w kontekście działań animacyjnych w przestrzeni wystaw interaktywnych (K1_W05)
3. Jak tworzyć działania dostępne i angażujące osoby o różnych potrzebach edukacyjnych i kulturowych w przestrzeni interaktywnej (K1_W08)
4. Podstawowe zasady etyczne i prawne dotyczące pracy edukacyjnej i animacyjnej w instytucjach kultury i nauki (K1_W09)
W zakresie umiejętności absolwent/ka potrafi:
1. Analizować i interpretować koncepcje edukacji pozaformalnej i popularyzacji nauki w odniesieniu do działań animacyjnych (K1_U01)
2. Ocenić i wykorzystywać innowacyjne rozwiązania edukacyjne stosowane w centrach nauki, dostosowując je do różnych odbiorców (K1_U03)
3. Ocenić jakość działań edukacyjnych w centrach nauki i zaproponować rozwiązania uwzględniające potrzeby grup zwiedzających (K1_U04)
W zakresie kompetencji społecznych absolwent/ka jest gotów/gotowa do:
1. Refleksyjnego podejścia do własnej wiedzy i umiejętności, oraz ich rozwijania w odpowiedzi na zmiany w edukacji naukowej i animacji (K1_K01)
2. Planowania działań edukacyjnych i animacyjnych w centrach nauki z uwzględnieniem wiedzy specjalistycznej i międzydziedzinowej (K1_K02)
3. Aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym, z dbałością o jasną i kulturalną komunikację (K1_K06)
Kryteria oceniania
• Zaliczenie będzie miało charakter praktyczny. Będzie polegało na symulacji pracy animatora, podczas której uczestnicy poprowadzą fragment interakcji.
• Systematyczne zaangażowanie podczas wszystkich bloków warsztatowych, aktywny udział w ćwiczeniach i dyskusjach oraz obecność na spotkaniach z praktykami i wizytach studyjnych.
Literatura
• Klus- Stańska D. (red) Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. PWN, 2019
• Iłowiecka-Tańska I., 2024, Centrum Nauki: to będzie laboratorium dla wszystkich „Kultura i społeczeństwo”, t. 68, nr 2 (https://doi.org/10.35757/KiS.2024.68.2.6)
• Karwasz G., Kruk J., Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej — wystawy, muzea i centra nauki, Wydawnictwo Naukowe, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012.
• Leśny A., 2015,Centrum Nauki Kopernik — interaktywny plac zabaw czy pozaszkolna in-stytucja edukacyjna?, „Communicare. Almanach Antropologiczny”, t 5: „Szkoła/Pismo”,Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 264–287.
• Oppenheimer F., Museums, teaching and learning,1981 [referat przygotowany na spotkanie Ameri-can Association for the Advancement of Science w Toronto, 1981, tekst niepublikowany], https://www.edu.xunta.gal/centros/cafi/aulavirtual/pluginfile.php/30925/mod_folder/content/0/Artigos_Exploratium/Museums%2C_Teaching_and_Learning.pdf?forcedownload=
• Pasterniak-Kobyłecka E., Kurian-Harkowiec H., Kompetencje zawodowe edukatorów centrów nauk, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2022.
• Zajęcia z konstruowania. Dobre praktyki, Centrum Nauki Kopernik, https://www.kopernik.org.pl/sites/default/files/2022-08/Dobre%20praktyki%20Zajecia%20z%20konstruowania.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: