Moduł Edukacja w Centrach Nauki 1 2300-MECN
Moduł wprowadza studentów w specyfikę funkcjonowania nowoczesnych centrów nauki, ich organizację, zasady działania oraz rolę animatora. Uczestnicy zajęć poznają różne modele animowania wystaw interaktywnych, metody angażowania zwiedzających oraz sposoby popularyzacji nauki. Analizowane będą również dobre praktyki i innowacyjne rozwiązania stosowane w centrach nauki na świecie. Studenci zdobędą wiedzę o projektowaniu doświadczeń edukacyjnych oraz roli nowych technologii w interaktywnej komunikacji naukowej. Zajęcia obejmują zarówno teorię, jak i praktyczne zadania związane z tworzeniem i animowaniem treści edukacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent/ka zna i rozumie:
1. nowoczesne podejścia pedagogiczne związane z edukacją pozaformalną, popularyzacją nauki i animacją w centrach nauki (K1_W01)
2. zasady pracy z grupą zwiedzających, dynamikę grupy i sposoby komunikacji w kontekście działań animacyjnych w przestrzeni wystaw interaktywnych (K1_W05)
3. strukturę i funkcje instytucji zajmujących się edukacją nieformalną, takich jak centra nauki, oraz ich miejsce w systemie edukacji (K1_W06)
4. jak tworzyć działania dostępne i angażujące osoby o różnych potrzebach edukacyjnych i kulturowych w przestrzeni interaktywnej (K1_W08)
5. podstawowe zasady etyczne i prawne dotyczące pracy edukacyjnej i animacyjnej w instytucjach kultury i nauki (K1_W09)
6. dobre praktyki i procedury stosowane w edukacji nieformalnej oraz animacji naukowej w centrach nauki na świecie (K1_W13)
W zakresie umiejętności absolwent/ka potrafi:
1. analizować i interpretować koncepcje edukacji pozaformalnej i popularyzacji nauki w odniesieniu do działań animacyjnych (K1_U01)
2. ocenić i wykorzystywać innowacyjne rozwiązania edukacyjne stosowane w centrach nauki, dostosowując je do różnych odbiorców (K1_U03)
3. ocenić jakość działań edukacyjnych w centrach nauki i zaproponować rozwiązania uwzględniające potrzeby grup zwiedzających (K1_U04)
W zakresie kompetencji społecznych absolwent/ka jest gotów/gotowa do:
1. refleksyjnego podejścia do własnej wiedzy i umiejętności, oraz ich rozwijania w odpowiedzi na zmiany w edukacji naukowej i animacji (K1_K01)
2. planowania działań edukacyjnych i animacyjnych w centrach nauki z uwzględnieniem wiedzy specjalistycznej i międzydziedzinowej (K1_K02)
3. aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym, z dbałością o jasną i kulturalną komunikację (K1_K06)
Kryteria oceniania
Portfolio
Literatura
• Pasterniak-Kobyłecka E., Kurian-Harkowiec H., Kompetencje zawodowe edukatorów centrów nauk, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2022.
• Iłowiecka-Tańska I., 2023, Wędrówka przez las zjawisk. Centrum nauki jako projekt zmiany kulturowej, „Prace Kulturoznawcze”, t. 27, nr 1 (https://doi.org/10.19195/0860-6668.27.1.6).
• Iłowiecka-Tańska I., 2024, Centrum Nauki: to będzie laboratorium dla wszystkich „Kultura i społeczeństwo”, t. 68, nr 2 (https://doi.org/10.35757/KiS.2024.68.2.6)
• Karwasz G., Kruk J., Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej — wystawy,muzea i centra nauki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012.
• Klus- Stańska D. (red) Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. PWN, 2019.
• Leśny A., 2015,Centrum Nauki Kopernik — interaktywny plac zabaw czy pozaszkolna in-stytucja edukacyjna?, „Communicare. Almanach Antropologiczny”, t 5: „Szkoła/Pismo”,Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 264–287.
• Oppenheimer F., A rationale for a science museum, „Curator: The Museum Journal” 11, 1968, nr 3, s. 206–209. https://www.elmuseotransformador.org/wp-content/uploads/2020/09/A-rationale.pdf
• Oppenheimer F., Exhibit conception and design, 1980 [referat wygłoszony podczas posiedzenia Międzynarodowej Komisji ds. Centrów Nauki w Monterey w Meksyku w 1980 r., tekst niepublikowany], http://www.exo.net/frank/ecd/ecd.pdf
• Oppenheimer F., Museums, teaching and learning,1981 [referat przygotowany na spotkanie Ameri-can Association for the Advancement of Science w Toronto, 1981, tekst niepublikowany], https://www.edu.xunta.gal/centros/cafi/aulavirtual/pluginfile.php/30925/mod_folder/content/0/Artigos_Exploratium/Museums%2C_Teaching_and_Learning.pdf?forcedownload=
• Zajęcia z konstruowania. Dobre praktyki, Centrum Nauki Kopernik, https://www.kopernik.org.pl/sites/default/files/2022-08/Dobre%20praktyki%20Zajecia%20z%20konstruowania.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: