Moduł Edukacja Alternatywna 2 2300-MEA2
Moduł łączy teorię i praktykę, wprowadzając studentów w wybrane modele edukacji alternatywnej. Składa się z trzech komponentów: pedagogiki przygody, edukacji leśnej i modelu Montessori. Studenci poznają zasady i metody pracy w tych podejściach, analizują ich wpływ na rozwój dzieci i młodzieży oraz zdobywają umiejętności stosowania alternatywnych metod nauczania. Zajęcia realizowane są zarówno w salach dydaktycznych, jak i w terenie – m.in. w przestrzeni leśnej, gdzie uczestnicy doświadczają praktyk edukacyjnych na świeżym powietrzu. Moduł obejmuje również objazd szkół alternatywnych, w trakcie którego studenci obserwują różne modele edukacyjne w praktyce. Ich zadaniem jest opracowanie portfolio prezentującego poznane placówki, analizę ich specyfiki oraz refleksję nad możliwościami wdrażania alternatywnych metod w edukacji formalnej i nieformalnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
1. założenia koncepcji edukacji alternatywnej – pedagogika Montessori, pedagogika przygody, edukacja leśna. (K1_W01)
2. etapy i potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży oraz sposoby wspierania ich rozwoju z uwzględnieniem różnic indywidualnych i specjalnych potrzeb edukacyjnych. (K1_W04)
3. zasady funkcjonowania grup edukacyjnych i wychowawczych oraz sposoby komunikacji i pracy z grupą w środowiskach formalnych i nieformalnych (K1_W05)
4. strukturę i cele działania placówek/instytucji wykorzystujących metody pedagogiki Montessori, pedagogiki przygody, edukacji leśnej. (K1_W06)
5. podstawy prawne i organizacyjne tworzenia instytucji/placówek edukacyjnych działających zgodnie z metodami pedagogiki Montessori, pedagogiki przygody, edukacji leśnej. (K1_W07)
6. sposoby prowadzenia działań edukacyjnych w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i z osobami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych (K1_W08)
7. zasady bezpieczeństwa w działaniach edukacyjnych (K1_W10)
8. dobre praktyki i standardy realizowane w alternatywnych modelach edukacji (K1_W13)
9. rolę pedagoga i edukatora w inspirowaniu uczniów do działania, rozwijania pasji i przezwyciężania trudności (K1_W14)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
1. analizować teorie i metody alternatywnej edukacji oraz stosować je w odniesieniu do praktyki pedagogicznej (K1_U01)
2. przygotować i zrealizować projekt warsztatów zgodny z założeniami wybranego modelu edukacji alternatywnej, dostosowany do potrzeb określonej grupy odbiorców oraz ocenić jego przebieg (K1_U02)
3. analizować istniejące rozwiązania w edukacji alternatywnej i proponować nowe, uwzględniające współczesne wyzwania społeczne i kulturowe (K1_U03)
4. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać kompetencje zawodowe z wykorzystaniem różnych źródeł i technologii, także w językach obcych (K1_U11)
5. prowadzić działania edukacyjne z dziećmi i młodzieżą pochodzącymi z różnych środowisk, w tym osobami z trudnościami adaptacyjnymi (K1_U14)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/gotowa do:
1. refleksyjnego podejścia do własnej wiedzy i potrzeby jej ciągłego rozwoju w kontekście zmian w edukacji i społeczeństwie (K1_K01)
2. planowania działań edukacyjnych z wykorzystaniem wiedzy ekspertów oraz dobrych praktyk z różnych obszarów pedagogiki (K1_K02)
3. współpracy z osobami i instytucjami działającymi na rzecz edukacji alternatywnej (K1_K03)
4. uczestnictwa w kulturze i życiu społecznym z poszanowaniem zasad komunikacji i dbałością o kulturę języka (K1_K06)
5. tworzenia bezpiecznej i otwartej przestrzeni do dialogu, wspierania osób w trudnych sytuacjach i rozwiązywania konfliktów w grupie (K1_K07)
Kryteria oceniania
Z każdego komponentu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych komponentów jest ustalana przez prowadzących.
Do egzaminu przystępuje student, który zaliczył wszystkie przedmioty w ramach modułu.
Ocena końcowa z egzaminu modułowego to średnia z ocen z komponentów oraz opracowanego portfolio.
W ramach egzaminu studenci/tki przygotowują portfolio dotyczące poznanych modeli edukacji alternatywnej.
Literatura
Studentów/tki obowiązuje znajomość lektur, materiałów edukacyjnych i multimedialnych podanych w ramach poszczególnych komponentów wchodzących w zakres modułu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: