Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej 2300-MEA1-TPEA
Konwersatorium koncentruje się wokół zagadnień związanych z szeroko pojętą edukacją alternatywną. Poruszone zostaną kwestie dotyczące:
- szkoły w środowisku lokalnym i szkoły jako środowiska wychowawczego;
- grupy i związanych z nią procesów;
- porównania szkoły systemowej i szkoły pozasystemowej
- nowych trentów i przyszłości edukacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
miejsce edukacji alternatywnej w naukach społecznych i humanistycznych (K1_W02),
podstawowe pojęcia z zakresu edukacji alternatywnej i powiązania między nimi (K1_W01),
podstawowe teorie z zakresu edukacji alternatywnej (K1_W01),
różnice między edukacją nieformalną, pozaformalną i alternatywną (K1_W02),,
uwarunkowania formalno-prawne funkcjonowania instytucji w obrębie edukacji alternatywnej (K1_W05),
różnice między I, II i III sektorem oraz uwarunkowania realizowania w ramach nich edukacji alternatywnej (K1_W06),
warunki powstawania i funkcjonowania grup społecznych, możliwości i ograniczenia w pracy z nimi (K1_W05),
procesy grupowe, etapy rozwoju grupy, role grupowe i style przewodzenia w grupie (K1_W05),
1. aktualne trendy występujące w edukacji (K1_W01).
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
definiować podstawowe pojęcia z zakresu edukacji alternatywnej oraz wskazać powiązania i zależności między nimi (K1_U01),
scharakteryzować wybrane zagadnienia z zakresu edukacji alternatywnej oraz wskazać na powiązania między nimi (K1_U01),
analizować możliwości realizowania działań z zakresu edukacji alternatywnej w określonych strukturach społecznych i instytucjach (K1_U02),
wskazać i scharakteryzować przykłady działalności w obszarze edukacji alternatywnej (K1_U02),
opisać etapy rozwoju grupy; ocenić, na którym z nich jest dana grupa oraz dobrać do niego właściwy styl kierowania grupą (K1_U01),
scharakteryzować poszczególne role przywódcze: lidera, animatora, facylitatora i wskazać na podobieństwa i różnice między nimi (K1_U01),
scharakteryzować role grupowe (K1_U01),
wskazać swoje najbardziej i najmniej preferowane role w grupie (K1_U01).
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/owa do:
wykorzystania zdobytej wiedzy dotyczącej teoretycznych podstaw edukacji alternatywnej w praktycznym działaniu (K1_K02),
krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu edukacji alternatywnej i poszukiwania nowych źródeł informacji w tym obszarze (K1_K01),
do podążania za nowymi trendami w edukacji alternatywnej oraz krytycznego podejścia do nich (K1_K01),
świadomego i indywidualnego dobierania sposobów działań do konkretnej sytuacji i grupy społecznej (K1_K02),
analizowania swoich preferencji dotyczących pełnienia ról w grupie (K1_K01).
Kryteria oceniania
- terminowe przygotowanie planu mini-projektu
- terminowe przesłanie raportu z mini-projektu
- wykonanie zadań na platformie Kampus
- obecności
Literatura
Alternatywy w edukacji, red. B. Śliwerski, A Rozmus, Kraków 2018.
Belbin M., Twoja rola w zespole, Gdańsk 2003.
Edukacja alternatywna w XXI wieku, red. B. Śliwerski
Edukacja przyrodnicza w terenie – w stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, red. J. Bałachowicz, L. Tuszyńska,
https://infuture.institute/raporty/przyszlosc-edukacji/
Kucner A., Pacewicz G., Wasyluk P., Edukacja Przyszłości. Raport 2020, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn 2020, http://www.uwm.edu.pl/trendy/gfx/raporty/EDUKACJA%20PRZYSZ%C5%81O%C5%9ACI%202020.pdf
Palamer-Kabacińska E., Dlaczego warto, aby wychowanie poszło w las?, “Czuwaj” 10/2023,: https://czuwaj.pl/czuwaj-10-2023/
Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje, red. B. Śliwerski, Kraków 2007.
Po co nam trzeci sektor w edukacji?, Akademickie Zacisze, https://www.youtube.com/watch?v=S3l9TMljrOI
Przyszłość edukacji - edukacja przyszłości, Akademickie Zacisze, https://www.youtube.com/watch?v=43kySXixMVU
Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046
Przyszłość pracy. Między „uberyzacją” a automatyzacją, DeLab UW.
Ryszka R., Pedagogika przeżyć – praktycznie, Karków
Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działania grupowe, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: