MD/PPPW - Projektowanie pracy w przedszkolu 2300-MD/PPPW-PPP
- Planowanie i organizowanie zajęć w przedszkolu (m.in. plan roczny, miesięczny, tygodniowy, dzienny, konspekt)
- Innowacyjne metody pracy z dziećmi;
- Zabawy plastyczne, fizyczne, matematyczne, czytelnicze, etc. z dziećmi.
- Sposoby dokumentowania działań pedagogicznych w przedszkolu;
- Obserwacja i diagnoza dziecka w wieku przedszkolnym;
- Podstawa programowa dla wychowania przedszkolnego + Programy wychowania przedszk. nagrodzone przez MEN.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
- wie czym jest projektowanie w edukacji przedszkolnej i na czym polega;
- posiada wiedzę na temat różnych sposobów dokumentowania pracy w przedszkolu;
- zna różne programy edukacji przedszkolnej oraz założenia reformy wychowania przedszkolnego
- zna innowacyjne metody pracy z dziećmi i stosuje metody aktywizujące w działaniach pedagogicznych;
- ma wiedzę na temat znaczenia i metod obserwacji dzieci w przedszkolu;
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi w sposób elastyczny dostosować metody i formy zajęć do sytuacji dydaktyczno – wychowawczej w grupie dzieci 3-4-5 letnich;
- potrafi napisać miesięczny, tygodniowy, dzienny plan pracy, wykorzystując określony program;
- potrafi zaplanować zajęcie w dowolnej grupie wiekowej i przygotować do niego konspekt;
- potrafi użyć konkretne narzędzia w diagnozie osiągnięć dzieci;
- potrafi w umiejętny sposób zapisać obserwację dziecka dokonując analizy sytuacji;
POSTAWY
- jest świadomy swojego wpływu na rozwój i zachowanie dziecka;
- docenia wagę refleksji pedagogicznej we własnym działaniu;
- odważnie i kreatywnie współpracuje z grupą dzieci i nauczycielem na praktykach;
Kryteria oceniania
- przygotowanie projektu zajęć dla dzieci 3-4-5 letnich z wykorzystaniem innowacyjnych metod pracy poznanych na zajęciach'
- obecność na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności w ciągu semestru);
- przygotowanie do zajęć (przeczytanie książek lub wyszukanie niezbędnych informacji dot .tematu zajęć);
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
Literatura
- D. Waloszek, Program w edukacji dzieci Wyd. Żak , Warszawa 2005.
- D. Waloszek, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych, 2010.
- D. Waloszek (red.), Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie, 2009.
- A. Klim – Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna, Nowa podstawa programowa, ERICA 2012.
- A. Klim - Klimaszewska, Z praktyki wychowania przedszkolnego, 2005.
- B. Bieleń, Poziomy planowania w edukacji przedszkolnej w: Raabe, luty 2002.
- M. Jąder Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi Impuls, Kraków 2010.
- M.Jąder Krok w kierunku kreatywności Impuls Kraków 2007.
- T. Giza T, Przygotowanie studentów do twórczej pracy pedagogicznej, 1999.
- K. Karwowska – Struczyk, Dokumentacja narzędziem uczenia się/nauczania dziecka i nauczyciela W: M. Karwowska – Struczyk, E. Słodownik – Rycaj, Pedagogika małego dziecka. Wybrane zagadnienia, 2007.
- K. Karwowska – Struczyk, Obserwowanie dzieci kluczem do ich rozwoju (cz 2)
- Poradnik MEN, Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, 1995.
- Karta Nauczyciela
- inne Rozporządzenia MEN oraz MENiS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: