MD/PPPW - MODUŁ METODYCZNY - PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I PEDAGOGIKA WCZESNOSZKOLNA 2300-MD/PPPW
Moduł zawiera następujące treści, odzwierciedlające przedmioty w nim zawarte.
Muzyka jako przedmiot przeżycia estetycznego. Teoria i praktyka muzyczna. Rola umiejętności muzycznych nauczyciela w tworzeniu potrzeby obcowania z muzyką u dzieci. Integrujące wartości muzyki i zabaw z muzyką w procesie wychowania i kształcenia dzieci.
Wprowadzenie studentów w niezbędną wiedzę o języku wypowiedzi plastycznej i wizualnym kształtowaniu otoczenia poprzez ich własne doświadczenia twórcze. Wyposażenie studentów w wiedzę metodyczną niezbędną do pobudzania twórczej aktywności dziecka. Analiza treści programowych i konstruowanie scenariuszy zajęć plastycznych.
Projektowanie i organizowanie sytuacji edukacyjnych dostosowanych do specyfiki funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym. Poznanie sposobów dokumentowania oraz analizowania własnych doświadczeń pedagogicznych.
Przygotowanie do pełnienia roli nauczyciela-wychowawcy klas początkowych, rozwijanie refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych. Krytyczna ocena materiałów zgromadzonych podczas pobytu w placówce, umożliwiająca doskonalenie sprawności w planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz imprez klasowych i szkolnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę na temat zadań nauczyciela i metod pracy z dzieckiem na poziomie edukacji przedszkolnej i na pierwszym etapie edukacyjnym (w tym pracy metodą projektu) oraz zachowania właściwej proporcji między działaniami pod kierunkiem nauczyciela i aktywnością spontaniczną i samodzielną dziecka.
Posiada wiedzę na temat treści, metod pracy z dzieckiem i organizacji bezpiecznego, stymulującego rozwojowo i celowo uporządkowanego środowiska uczenia się dziecka (kryteria doboru programu, pomocy dydaktycznych, zagospodarowanie przestrzeni itd.).
Zna wybrane metody pobudzające aktywność społeczną, językową, matematyczną przyrodniczą, ruchową, plastyczną i muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola i szkoły w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych.
Umiejętności
Potrafi dokonywać systematycznej autorefleksji nad stosowanymi strategiami nauczania i uczeniem się dzieci oraz nad treściami programowymi.
Potrafi korzystać z różnych form pracy z dzieckiem, wykorzystywać różne środki ekspresji (artystycznej, muzycznej, językowej, dramowej i teatralnej w projektowaniu i realizacji pracy z dziećmi) i stymuluje jej ujawnianie się w spontanicznej aktywności dzieci.
Świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące do projektowania zajęć odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci.
Wykorzystuje zróżnicowane źródła (osobowe, literatura) wiedzy na temat sposobów stymulowania ekspresji spontanicznej dzieci.
Potrafi projektować sytuacje edukacyjne w przedszkolu i szkole z zakresu edukacji artystycznej (plastycznej, muzycznej, teatralnej) sprzyjające rozwojowi poznawczemu i społeczno-emocjonalnemu dzieci.
Potrafi rozwijać u dzieci zainteresowania i talenty artystyczne, uwrażliwiać na świat sztuki i artystycznych dokonań człowieka.
Potrafi projektować zajęcia w przedszkolu i szkole dostosowując je do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci.
Kompetencje społeczne
W postępowaniu zawodowym i osobistym kieruje się zasadami etycznymi i profesjonalnymi i wysokimi, pozytywnymi, nastawionymi na sukces dziecka oczekiwaniami.
W swych działaniach wychowawczych i edukacyjnych respektuje osobistą wiedzę i doświadczenia dzieci (kulturowe, narodowe, etniczne, rodzinne, językowe).
Kryteria oceniania
Egzamin modułowy ma formę pracy pisemnej.
Zadaniem studentów jest opracowanie programu adaptacyjnego dla dzieci i rodziców w przedszkolu lub szkole (program adaptacyjny może być skierowany do dzieci, które po raz pierwszy przekraczają próg przedszkola w różnym wieku lub do dzieci 6-letnich rozpoczynających naukę szkolną)
Program powinien zawierać następujące elementy:
- wprowadzenie uzasadniające opracowanie takiego dokumentu programowego,
- cele główne programu i cele szczegółowe,
- wykaz osób (ogólnie) odpowiedzialnych w przedszkolu lub szkole za realizację programu lub zaangażowanych spoza placówki,
- prezentacja treści i zadań przewidywanych do realizacji w programie: tabela – zadania, sposób realizacji, czas trwania/okres wykonania,
- wybór 4 zadań z programu i przygotowanie projektów zajęć dla dzieci i rodziców związanych z podaną problematyką adaptacyjną (szczegółowy opis proponowanych aktywności),
- przewidywane efekty realizacji programu adaptacyjnego,
- ewaluacja programu adaptacyjnego w przedszkolu lub szkole.
Kryteria oceniania projektu programu adaptacyjnego:
- poprawność merytoryczna i formalna (zachowanie struktury programu edukacyjnego),
- uwzględnienie zadań w programie adaptacyjnym skierowanych do dzieci i rodziców, a także zaangażowanie środowiska lokalnego,
- stopień zaangażowania w realizację programu pracowników placówki edukacyjnej,
- oryginalność i różnorodność zadań pozytywnie motywujących dzieci i rodziców do uczestnictwa w edukacji szkolnej lub przedszkolnej,
- włączenie rodziców w proces adaptacji i zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w edukacji dziecka w przedszkolu lub szkole, wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów,
- wykorzystanie w projektowaniu zadań programu wiedzy i umiejętności studenta zdobytych w ramach przedmiotów znajdujących się w module metodycznym.
Literatura
Zestawy lektur zostały podane w opisach każdego z komponentów modułu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: