MD/EIiW - Praktyki pedagogiczne - praca socjalna 2300-MD/EIiW-PR-PS
Praca środowiskowa w swoich działaniach największy akcent kładzie na relacji człowiek-wychowanie-środowisko. Ma ona na celu zarówno diagnozę środowiskowych uwarunkowań procesów wychowania i rozwoju, podnoszenie poziomu intencji wychowawczych w środowisku życia, jak i organizowanie działań środowiskowych w celu tworzenia dobra wspólnego i budowania szeroko pojętego kapitału społecznego.
Do głównych wyzwań współczesności, które stoją przed pracą środowiskową, należy diagnoza, opis i analiza skuteczności form pomocy środowiskowej. Tematyka zajęć obejmuje: wybrane zagadnienia z dziejów pracy socjalnej i środowiskowej, główne pojęcia, nurty i modele, wybrane problemy społeczno-edukacyjnej aktywizacji (np. potencjał edukacyjno-kulturowy środowiska; aktywizacja społeczności lokalnych, społeczno-edukacyjna funkcja organizacji pozarządowych, edukacja lokalna i międzykulturowa).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu ćwiczeń student będzie:
- znał podstawowe pojęcia i koncepcje z metodyki pracy środowiskowej,
- znał podstawowe fakty związane z dziejami (rozwojem i zmianami) metodyki pracy środowiskowej w Polsce i na świecie
- umiał scharakteryzować pracę środowiskową jako subdyscyplinę akademicką, znał jej prekursorów oraz ich koncepcje działań,
- rozumiał środowiskowe uwarunkowania wychowania i rozwoju oraz możliwości/potrzeby badania, kreowania i przekształcania środowiska życia człowieka,
- rozumiał znaczenie i specyfikę podstawowych środowisk wychowawczych pozaszkolnych w rozwoju społecznym jednostek;
- potrafił dokonać diagnozy i opisu najważniejszych problemów środowiskowych we współczesnym świecie,
- potrafił wymienić i odnaleźć partnerów działań środowiskowych,
- dostrzegał i rozumiał rolę oraz zadania pracy środowiskowej w kontekście współczesnych przemian społecznych (w wymiarze lokalnym i globalnym).
Kryteria oceniania
- obowiązkowa obecność na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności, kolejne należy odpracować w sposób ustalony z osobą prowadzącą ćwiczenia)
- aktywny udział w zajęciach i czytanie lektur
- kolokwium końcowe
- udział w praktykach – 30 h.
Praktyki zawodowe
30 godzin
Literatura
A. Kamiński, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa 1978.
A. Twelvetrees, Community Work, Londyn, 2008.
B. Jałowiecki, W. Łukowski, Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Warszawa 2006.
B.Skrzypczak (red.), Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, Warszawa 2011.
CAL, Aktywne społeczności. Zmiana społeczna. Katalog praktyk. Tom I i II.
Działaj Lokalnie. Wokół dobra wspólnego, Warszawa 2010.
E. Wysocka, Człowiek i środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007.
F.Gerrits, P.Vlaar, Profil kompetencji. Organizator społeczności lokalnych, Warszawa 2011.
H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Warszawa1961.
J. Piekarski, Pilch T. i in., Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.
M. Theiss, Krewni – znajomi – obywatele. Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna, Toruń 2007.
M.Grewiński, B.Skrzypczak (red.), Środowiskowe usługi społeczne – nowa perspektywa polityki i pedagogiki społecznej, Warszawa 2011.
Od animacji do rewitalizacji społecznej – dialog perspektyw i doświadczeń, Warszawa 2011.
T.Kaźmierczak (red.), Zmiana w społeczności lokalnej. Szkice o kapitale społecznym w praktyce społecznej i nie tylko, Warszawa 2007.
V.Harris, Umiejętności potrzebne w organizowaniu społeczności lokalnej, Warszawa 2011.
W. Theiss, B. Skrzypczak [red.], Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.
W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty (specjalny numer „Pedagogiki Społecznej”), Warszawa 2007.
W. Theiss, Mała ojczyzna. Kultura, edukacja, rozwój lokalny, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: